AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
789

Startproblem 528iA Touring -97

Wi
6
Wictor_bmw
528 iA Touring-97
Hej, köpt ny bmw som jag har haft stående i 2 veckor. (körde kanske 5 mil med innan jag stälde ifrån mig den) Hämtade den igår, startade på dagen utan problem, körde ca 2 mil. lät den stå ca 3-4 tim. sen startar den inte. alla lapor och pumpar fläktar går, men inte startmotorn. det låter som att celynoiden drar(vet ej säkert) husomhelst, imorse så fick jag hjälp att kabla igång de å den hoppade igång. bara det att laddlampan har börjat lyst, den tänds och släcks till och från(lyser mest, slockanar när man släpper gasen)??? varför? å den lyste inte när jag åkte sisst. sätter batteriet på laddning i 4 tim, fortfarande samma problem. har satt de på laddning över natten. kanske bättre imorn, vet ej? återkommer med svar om det. men varför började laddalampan att lysa. kan man byta kol i generaton utan större broblem? laddrelät, vart sitter det? kan man kolla upp generatorn på nått sätt själv? nått som kan dra ur batteriet? kan något annat vara fel? ska prova med andra nyckel imorn också.
Hoppas på bra tipps. trevlig helg.
Det mesta pekar på generatorn eller rättare laddningsregulatorn. den sitter inbyggd i bakkant på generatorn, kolen tillhör samma kit och byts samtidigt. När man ändå är igång så kollar man givetvis upp släpringarna och blåser ur generatorn osv så allt kol och koppardamm avlägsnas.
Laddning av batteriet tar ett dygn om det skall bli fulladdat.
Kolla upp typ av generator innan du beställer regulatorn, det finns flera varianter och storlekar. Vissa modeller är även kylda av motorn kylvätska, det kan vara lite jobb att göra jobbet om man är ovan, ganska säkert måste generatorn tas ur osv.

FP
Wi
6
Wictor_bmw
528 iA Touring-97
Löste problemet idag. det visade sig att + kontakten som sitter skruvad i golvet vänster fram (grova + kabeln till starmotor och generator) hade ärgat av. löste det på 30 min. men tog ett tag innan jag kom fram till det. enklaste sättet att kolla, det är bara att kolla om man har 12 v mellan skuven där man sätter startkablarna och karossen. låter enkelt, men inte direkt ett fel jag trodde kunna uppstå.. men tack för tippset.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.