|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en Bmw 730 -89. Bytte precis olja på den. Direkt efter så började det komma en ett vinande ljud enbart på 3:ans växel och allt värre ju mer man gasar. Vet någon vad det kan bero på. Tacksam för alla svar. | |
| vart det rätt olja då??rätt klassning?? | |
Ug-Lee |
var med om en som tappa ur oljan i växellådan när han skulle byta motor olja, så körde han i tre veckor hehe, sen kom han till verkstan å undra varför bilen viner så, han berättade att han bytat motorolja, och när jag kollar stickan så hade han dubbelt upp där men tomt i växellådan. bilen var dock framhjulsdriven å tvärstäld motor, så visst kan man kanske ta fel plugg, men man tycker ju han borde kollat stickan till motorn, när han var färdig. |
|
Nja...så klanting tror jag inte jag va ; Men nu har den lungnat sig...låter ingenting längre. Hoppas det inte kommer tillbaka. Tack för alla svar |
|
|
Fan ljudet kom tillbaks...men det kommer sällan, ungefär var tredje gång jag kör bilen och oftast när motor hunnit bli varm. Oljan jag bytte till är Castrol GTX Magnetac, API/ SL/CF, Acea A3/B3/B4. Vet inte vad tidigare ägare körde med. Funkar den? Blev rekommenderad på Mekonomen. |
|
| Men är inte magnatec motorolja?? I lådan ska man väll ha atf olja? Minst dextron3 klass eller var det motoroljan du bytte? Magnatec är väl 5w40 med "partiklar" i sig så att man får upp priset iallafall :). Bra olja säkert men varför skriker lådan? | |
| Det var motoroljan jag bytte. | |
| Är det en manuell eller aut? | |
| Den är manuell. Men ljudet verkar komma från motorn. | |
|
men bara på trean??? kolla vilket varvtal den låter på? Alla växlar osv eller så tar du ut oljan och lägger valvoline Maxlife gjord för äldre bilar och körda över10000mil. Skumt fel iallafall 4cyl är bara halva motorer MEN om dom har Turbo så duger dom. :) |
|
| 4cyl= halva motorer? Ingalunda1/3 motorer är vad dom är. 6or är halva./ V12forever. | |
|
Sant toomas men jag hade 540 så då var 4cyl bara halva motorer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.