|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag har precis köpt E61, och har lite funderingar på hur man kan göra den roligare. Den är väldigt välutrustad för att vara svensksåld, och har bla sportratt, sportstolar och sportchassi. Den har alltså redan samma invändiga "känsla" som en motsvarande med M-sportpaketet. Helst hade jag köpt en med sportpaket, men prisskillnaden var alldeles för stor. Det jag funderar på är om man gör bort sig om man eftermonterar aerodynamikpaketet? Komplett grundlackat paket kostar 10-12 lappar i Tyskland, BMW original, och ska sedan lackeras för 2-4 lappar. Lite höjer det säkert värdet på bilen, men höjer det värdet de knappa 15 lappar det kostar? Jag har ju sällan kvar bilarna så länge, och vill knappast lägga ner en massa tid och pengar på att montera dit ett paket och sedan torska pengar på det.... Sedan ska större fälgar monteras. Den står på 17", som får bli vinterhjul, och sedan ska 18" eller ev. 19" monteras. Frågan är, höjer verkligen BMW orig 19" M6 eller M5-fälgar värdet i någon större utsträckning? De kostar ju 20 lappar att köpa. Kanske är bättre att hålla sig lite lugnare och köpa 18" M-sportfälgar? 19" är ju kanonsnyggt, men kanske köparna föredrar 18" med tanke på kostnaden för däck? Någon som går i samma tankar? Mvh Johan |
|
Jag tror att du bör få igen de 15 000 som ett M-sportpaket kostar om du inte betalat ett väldigt högt pris för bilen i sig. E39:ans M-sportpaket värderas ju till 15 000 enligt gröna listan, så att man skulle få mindre för ett sådant paket på en E60 låter inte sannolikt. Ska du köpa nya hjul så hade jag tagit steget upp till 19" direkt, och helst då ett par kvalitetseftermarknadsfälgar. Dock så tror jag inte att orginal M-sportfälgar höjer värdet något speciellt. Har du äntligen fått sålt X5:an? Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk |
|
jupp, den är borta, men jag tyckte nog det gick fort. Jag har alltid bilen på annons på börsen, men seriöst (dvs på blocket med ett bra pris) har den bara varit utannonserad i 2-3 veckor. Tyckte det var smidigt, en kontantaffär på en bil värd 365' är aldrig enkel.... Fast kruxet jämfört med ett originalmonterat komplett sportpaket är väl att det innehåller så mycket mer, tex shadowline, antracit innertak och halvskinn. Så den blir ju inte likvärdig med en originalutrustad bil, även om den har mycket sportgrejer. Så du tror mer på eftermarknadsgrejer? Det är inte ett alternativ för mig, tycker det blir för mycket raggarbil med tex BBS. Men smaken är som baken.... Hur går det med bil-letandet? Tackar för svaret! mvh Johan |
|
Jaha, fick för mig den varit utannonserad längre än 2-3 veckor. Har du inte shadowline så hade jag antagligen inte eftermonterat M-sportpaketet, då ser man för tydligt att det inte är fabriksmonterat, vilket skulle irritera mig och jag skulle antagligen hoppa den bilen även om allt var tiptop. Fick för mig du hade shadowline på din nya bil... Dock så kan man leva med avsaknaden av svart innertak. Jo, jag föredrar eftermarknadsgrejer eller orginal tillbehörs fälgar, som de vrålsnygga 19" BBS till 7-serien. De måste dock kosta skjortan. Med billetandet går det åt skogen för tillfället. Har inte riktigt bestämt mig vad jag ska ha. Diesel eller Bensin. MB W211, Z4 eller 530i. Jag har inte tänkt att lägga mer än 200 000 och det känns inte som man får någon vidare BMW för de pengarna. Jobbar så mycket så när det dyker upp en bil till vettig penning så hinner jag inte ringa förräns 1-2 dagar efter att annonsen är utsatt och då är bilen redan såld. Denna kostade 185kkr på mobile och såldes 5 min innan jag ringde: Länk Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk |
|
|
Jag tror att rätt filosofi när det gäller fälgarna är att välja 18" ur BMW's sortiment. Stort, men inte för stort och stilmässigt helt rätt. Den som vill ha häftiga fälgar har antagligen mycket bestämt uppfattning om vilken tillverkar/modell det ska vara. Bättre då att satsa på något mer modesta fälgar som passar majoriteten den dagen bilen ska säljas. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Har nyligen köpt en E61 525iAT M-Sport åt min far. En 05 med 3000 mil på mätaren. Bilen köptes på Novation i Uppsala. Det var den billigaste, sv. sålda, M-Sport jag kunde hitta!!! M-paketerade E61or vänder i hallen. Så även om du eftermonterar M-paket utan shadowline kommer det att höja värdet på bilen avsevärt. Minst 15` Visst kommer folk att märka att vissa saker saknas, men för gemene man är det yttre utseendet som är viktigast. Förövrigt, 18` org RFT är hårda som fan. Farsan klagar att bilj-n är alldeles för stötig... Min gamla pärla: Länk |
|
|
När det gäller M-aerodynamikpaketet så håller jag helt med Herr Gaspedal. Ger säkert pengarna tillbaka men det under förutsättning att det är shadowline på bilen. Med cromeline är det mer tveksamt...Detta är utrifrån hur jag själv resonerar när jag tittar på begagnade E61:or, finns t ex ett antal tidiga 545iAT på mobile som har eftermonterat M-paket och med cromeline och kanske fel ratt så känns det inte rätt. När det gäller fälgar så hade jag hållt mig till BMW-original. Skulle du behållt bilen ett tag så är det 19" M (Style 172) som är snyggast men i ditt fall så tror jag att 18" M (Style 135) lär ge bättre ekonomi. ___ //Ulf |
|
Fast jag hade nog inte räknat med att få ut begagnatvärdet av ett komplett M-paket. Det verkar som att man får ut nästan hela nypriset (40 lappar) extra fast bilarna nu är två år gamla. Kanske inte riktigt allt, men nog står en bil med originalmonterat sportpaket minst 30 lappar högre. Vissa utan sportpaketet verkar vara nästan osäljbara, medan en rätt prissatt bil med sportpaket sällan annonseras längre än två veckor. Den billigaste 218-hästars 525-touringen med sportpaket jag har sett på annons nyligen var 315' kr, det var en snikutrustad bil som tom saknade utökad klima. Motsvarande bil utan sportpaket ligger på max 285', såvitt jag ser i alla fall. Så jag är nöjd om jag höjer värdet 15 lappar. Fast samtidigt får man väga in värdet av att man uppskattar bilen mer, jag kommer säkert att äga den minst ett år och 1500 mil. För er som inte sett E61 med kromlister och M-paket, la jag upp en bild i bloggen: Länk Den har samma färg som min, och jag tycker faktiskt den ser riktigt bra ut. Mvh Johan |
|
Johan, jag tycket att kromlister och M-paket ser helt ok ut. För en månad sen låg de billigaste sv.sålda M-sport kring 33-34k. Valde mellan Autowåx 525iAT M som SAKNADE pdc OCH Xenon!!! Vem beställer en E61 med M-paket utan xenon, helt otroligt! Den hade dock den nya motorn på 218 hästar. Den andra bilen hade pdc och xenon, men tyvärr den gamla 192 hästaren. Förövrigt hade bilarna samma färg och samma utgångspris. Efter noga överväganden och i samråd med Stephan735 ;) tog vi den gamla motorn med mycket utrustning. Min gamla pärla: Länk |
|
Jag har sett flera bilar med sportpaket som är jätteunderligt specade, det är som att pengarna räckte till sportpaketet men inget mer. När man som jag vill ha automatlåda så krymper urvalet ytterligare. De billigaste är ofta de som är sämst specade, tex vill jag inte ha en bil utan utökad klimator och xenon. PDC kan jag till nöds leva utan, men det är klart att det hade varit ett plus. Det finns tex en 525 iAMT -05 på 2200 mil som varit till salu länge för 335', men han blir inte av med den pga avsaknad av xenon. Min förra E61 var just en sådan ni köpte, dvs gamla motorn och automatlåda. Hoppas ni blir nöjda, personligen tyckte jag den var törstig och trött. Det var faktiskt anledningen till att jag sålde den.... mvh Johan |
lite kul, när man pratar om eftermonterat så dyker den här upp! Länk Det ser bra ut, jag tror det får bli ett sådant framöver! Det verkar vara ganska vanligt att det eftermonteras. Lite surt bara, bilen jag köpte har precis nylackerade kofångare fram och bak för 6 lappar. Hde varit bättre att lägga de pengarna på att lackera ett M-paket.... mvh Johan |
|
Johan <<off topic..du verkar sälja "ett par" bilar varje år.Vet du hur många man kan kränga utan att masen kommer. Man får ju sälja hur många man vill om man inte gör det i vinstgivande syfte,men annars finns ju ingen annan anledningen att sälja sin bil efter någon vecka om man inte gör vinst?Måste man spar kvitto när man säljer som privatperson..? |
|
Petter1, jag skrev ett långt inlägg om det. Sök på skattemyndigheten så hittar du det! Som privatperson behöver man inte spara kvitton, man har ingen skyldighet att göra det, men tack vare att jag hade sparat mina kvitton kunde jag visa att jag inte gick plus. Detta trots att jag höll mig väl under de 6 bilar per år som tidigare var regel. Man kan visst det sälja många bilar per år utan att göra vinst, är man bara tillräckligt biltokig och lite smådum så ordnar det sig.... Mvh Johan |
| Nån som vet vad det kostar att eftermontera Shadowline-listerna runt rutorna på E61? | |
|
tyvärr inget exakt svar men till e46 limo kostar materialet ca 3100kr. observera då att det är "vanlig" matt shadowline, ej högglans. högglansvarianten är betydligt dyrare, minst det dubbla, delvis pga att det innefattar byte av b-stolpkåpor till svarta högglans dito. |
|
| tips är att du frågar på bmw efter fönsterlister till en std 520d, då får du priser på de billiga listerna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.