|
|
|
|---|---|
|
Hej. Bromsvarningslampan på min fars bil har börjat att blinka eller lysa. Det är inte nivågivaren då vi har testat den. utan det verkar var någon av givarna på bromsbomben. Det sitter två giave på den men det finns 6 kontaker och två kontaketer är alltså inte anslutna. Någon som har någon ide vad det kan vara? Bromsen fungerar precis som den skall och bromsbomben visar inga tecken på att något skulle vara fel. Lars | |
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Det är inte beläggen som börjar ta slut då, så att det är den lampan som blinkar. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Nej, Det är inte den lampan utan den med utropstecken som ibland(inte alltid) blinkar eller lyser. Lars |
|
| Blinkar den inte om bromsbomben e dålig eller om det inte är tätt någonstans ? | |
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Du har inte ABS-problem då. Kan vara ringarna eller givarna ute vid hjulen i så fall. Bert-Ola BmwCS #2423 |
Paap Reeder |
... indikerar inte den lampan även systemtrycket? Kör E32:an just nu så jag har inte E28:an tillgänglig för observation och test. MVH /// Paap R |
|
Jag har kört pappas bil ite idag och gjort följande observation. När man slår på tändingen så tänds lampan. efter start slockanr den. när man har kört en stund(ett par sekunder) börjar den blinka för att sedan lysa konstant tills man bromsar hårt då slocknar den och tänds ett par sekunder efter man släppt bromsen. Bilen har en egen ABS lampa och ABS fungerar som den skall, det är också en annan lampa för beläggen. Bilen skall besiktigas nästa vecka så det är ett litet problem... Lars |
|
Paap Reeder |
Lars! Precis så kan min vara ibland när man tagit ner den frrån pallbockarna för en påreg. I mitt fall ä det trycket som spökar. Slirande fläktrem? Givarfel? Fel i kontrollventilenheten? ... klegg? Oljenivån felaktig? MVH /// Paap R |
|
Hej, Varför skulle fläkremmen ha med det att göra? Vi har kontrolerat nivån (och nivågivaren). Lars |
|
Paap Reeder |
... jo för om remmen slirar det minsta lilla så räcker inte trycket till och lampan tänds. Lampan tänds inom en väldigt snäv tolerans. Gissar 10 Bar minus så tänds den. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
"Vi har kontrolerat nivån (och nivågivaren)." Jag talar om servohydraultrycket och du kanske menar trycket i bromssystemet. Vill minnas att om ena kretsen lägger av så tänds samma lampa som varnar för lågt servotryck. MVH /// Paap R |
|
Hej, Bromservon jobbar väl med vakum? Eller är det en annakonstruktion på E28:an? Vid besiktning så uppförde den sig helt ok men började att dumma sig efter stund igen. Lars |
|
Paap Reeder |
På en 535 är det inte vakuum i bromsservot utan hydrauliskt servo. Styrservo och bromsservo "löper på samma olja" s a s. Sedan har vi själva bromsoljetrycket MVH /// Paap R |
|
Min E34 tänder bromsvarningslampan vid belastning, kan det vara slirande rem på den med tro? Så trycket sjunker och lampan tänds? När jag kör konstant hastighet så är lampan släckt. //Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.