AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.232

Vaccum 740 (M62)

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Har haft in bilen för byte av vevhusmembran, men den förtsätter att dra lite olja, samt blåryka vid kallstart.

Innan jag bytte membranet var det ett kraftigt undertryck, som gjorde att man knappt orkade öppna oljekorken. Nu är detta undertryck svagt, jag kan öppna oljekorken rätt så lätt.
Har pratat med verkstaden, men dom hade inget direkt svar och skulle undersöka det och återkomma.

De jag nu undrar över är, ska det vara ett lätt undertryck som håller fast oljekorken litegrann, eller ska de vara mer eller mindre neutralt?

Någon som vet eller orkar kolla på sin med motorn på tomgång?
Paap Reeder
Om alla cyl är "knalltäta" nedåt d v s inget läckage av kompression till vevhuset ... så skall det bli ett betydande undertryck från suget i plenum.

Att lossa oljelock bör vara svårt.

Nu minskar man detta undertryck med vevhusventillationens olika styrmekanismer. På M70 regleras undertrycket av 2+2 speciella ventiler med backslagsfunktion o s v.

Om undertrycket minskar ... KAN?? den göra det p g a att kompression läcker ner genom ringarna och "tryckutjämnar" s a s.
Nu är ju detta inget som sker från en dag till annan utan det fordras den ena 10 kmiltrippen efter den andra.

Jag tror att din bil nu är ok.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Tack för svar.

Någon fler åsikt?
kl
8
kler
525 -90
Vad fic´k du betala för att få membranet bytt?
Jag är spekulant på en bil som nog behöver den åtgärden..
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Bilhandlaren jag köpte bilen av fick betala 1950:- inkl. moms för byte av membran.
kl
8
kler
525 -90
Tack för svaret..!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.