|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag är som sagt boende i Tyskland men på väg att flytta hem till Sverige. Jag undrar om någon vet hur avregistreringen av bilen i tyskland fungerar i och med att jag vill köra hem den med tyska skyltar?? Det blir ju skumt om den är registrerad både i Tyskland och Sverige? Hur fungerar det rent praktiskt när jag kommer till tullen i sverige (malmö eller där jag kommer iland)? (Tullen kollar sitt och vad händer sedan?) Hur gör jag med registeringsbesiktningen? (Kör jag vidare med mina tyska skyltar efter tull-kollen till min hemort eller måste jag till SBP direkt efter tullen?) Jättetacksam för svar. Har ni frågor om hur olika praktiska saker fungerar här i tyskland ska jag försöka svara så gott jag kan (har bott här i snart 2 år) | |
|
Hmm undrar om inte du räknas som 'tysk turist' när du kommer hit dvs det hela hänger på din tyska försäkring och om den gäller utomlands. Någon som är mer insatt kanske kan verifiera. |
|
|
Kolla med www.tsv.se respektive www.vagverket.se de kan nog hjälpa dig. I praktiken, sätt dig i din tyskregistrerade bil kör till Sverige. När du är iSverige anmäl hos bilbesiktningen att du vill registreringsbesiktiga din bil. Regbesiktiga på närmaste bilprovning. Skicka tillbaka din tyska skyltar och liknande till zulassungsstelle? heter det väl. Få tillbaka ev skatt i tyskland. Betala skrotningsavgift samt ev andra vgifter i Sverige. Försäkra bilen i sverige och kör och ha kul. Denna beskrivning är kortfattad och jag reserverar mig för eventuella förändringar eller sakfel pga annorlunda regelsystem mot 2000-11 då jag prövade senast. Willkommen zuruck. MFG Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.