|
|
|
|---|---|
Transocean |
Hittade trx fälgar till e34 med halvslitna däck, skall man köpa nya så har jag hört att det kan bli dyrt, men är det nån skillnad rent prestandamässigt eller är det 80-tals teknologi på dessa däck? Juha |
|
Ingen skillnad på uppbyggnaden på däcken utan TRX systemet var ett försök att få bort tum måtten. Så fälgen är t.ex 390 mm hög, alltså något större än 15". Däcken håller även lite andra bredder än vi är vana vid, t.ex. 220 mm eller 240 mm brett. Däcken är svindyra, inget jag hade satsat på. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Hade trx däck på min e28 535 mkt komfortabla, men inget vidare grepp. Om jag fick dem billigt så kanske men inte annars.... Mvh. Richard |
|
|
Jag ägde en omgång TRX-fälgar som åkte på soptippen i slutet av 90-talet. Där hör dom hemma om man inte är väldigt nostalgisk och har en tjock plånbok! Per L |
|
|
Jo,det är definitivt skillnad på TRX fälgar kontra vanliga tumfälgar(annat än "bara" att det var mm fälg s.a.s.),bl.a. fälghornet är annorlunda ,vilket då på åttiotalet direkt blev överförbart till>>> Bättre komfort+kunde köras några km med tomt däck utan att det blev skador på däcket(+mindre risk att däcket skulle krängas av pga fälgkonstruktion/däckkonstr.)+bättre vattenplaningsegenskaper pga ett väldigt "öppet mönster"+att iaf Michelins TRX däck var hållbarare än vanliga däck på den tiden.. En i grunden smart konstruktion,men den föll pga av att "folk" inte köpte dessa pga av priset och att inte fler tillverkare föll för idén s.a.s....osv. Men säkert är att dessa däck/fälgar var bättre ur konstruktionssynpunkt än tumdimensionsdäcken :),men det är ju inte alla smarta idéer som blir försäljningsframgångar :) Körde dessa däck i slutet åttiotalet/början nittiotalet och jag var extremt nöjd med både komforten,slitstyrkan OCH greppet... Mindre nöjd med priset :) Kostade redan då 8000kr för att få 4st däck med dimensionen 220/55-vr 390 (Michelin TRX).. Mvh Janne. |
|
| använder man inte dessa till Radiostyrda bilar eller är jag ute och cyklar :S | |
Paap Reeder |
... håller hur länge som helst och kan i princip aldrig vattenplana ty mönsterdjupet är 10,5 mm vill jag minnas men om ngn spottat på asfalten kan det glida då gummit är ganska hårt. Pris år 2000 var 3200:- exkl montering. MVH /// Paap R |
|
Körde trx i början av 90 på e32 och kan instämma att de var hårda och höll länge. Jag tyckte trx fälgarna var lite snyggare än original tumfälgarna, annars upplevde jag ingen större skillnad men jag körde iofs aldrig så hårt att gummit började glida mot asfalten så att säga. Finns dom ännu att köpa hos vanliga däckshandlare? molle |
|
|
e23 menade jag molle |
|
|
Hmm...Jag tyckte att greppet var bra på Michelin TRX,dock provade jag Avon Turbospeed TRX,dessa var sämre ur greppsynpunkt...Men jag prisade Michelindäcken högt då minns jag :) Var dessa nu går att finna nya vet jag inte,men att det finns vet jag..."Googla" lite vet jag.. Mina fälgar med slitna däck såldes till en intet ont anande spekulant för en "skitsumma",han var nöjd likaså jag :) Han var lite fundersam om jag hade stulit fälgarna vill jag minnas pga det låga priset,men jag förklarade att dessa däck är dyyyyra,så han tog dem och menade att alla "breddäck" var ju dyra :) Hade inte plats för TRX fälgarna längre,men som "prydnad" på garageväggen hade dessa fungerat fint och billigt :) Köpte BBS RS Split istället :) Mvh Janne. |
|
|
Länk Där står det lite info om var man eventuellt kan finna dessa TRX... Mvh Janne. |
|
|
jag gissar att utvecklingen TRX-däck har stått still sen dom kom. Så även om de var bättre än tum-däck PÅ SIN TID är dom nog frånåkta om man jämför med ett nytt däck idag. Ska man tala om bra, så är det möjligen att dom "är bra dyra" ;-) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
Paap Reeder |
... har även kört TRX vinter/dubb. En gång bidde det punka p g a att en villabyggare tappat en Grabber på vägen. Hade 2 km hem och iddes inte byta och skulle dessutom innan in i affärn på halva vägen. Tänkte att nu skall vi pröva TRX rykte om att kunna köra på tomt hjul. Sista kilometern gick på absolut tomt däck. Gummigustav skruvade ur Grabbern och drog i en snabbvulk, blåste i luft ... = allt var som förr. Otroligt! Ett vaznligt däck hade kränkt av efter 300 meter. MVH /// Paap R |
|
Ja,nu är det nog ingen utveckling att tala om pga att "svensson" tyckte dessa var för dyra mot vanliga tumdäck redan på åttiotalet :) Men tanken bakom var ju inte fel hur som haver... Mvh Janne. |
|
|
Idagsläget kan man köpa 4st TRX-däck 245/40-415 (inklusive montering) för 15000kr, vilket är det billigaset jag hittat. Det finns inget så brett däck i sådan tum som kan erbjuda samma komfort! Stabilitetsegenskaperna är perfekta i speciellt höga farter, de spårar ingenting (om de är i bra skick). Slitstyrkan bra, mina håller ca 5000mil. TRX-fälgarna är mycket snygga och passar alla modeller anser jag. Ljudnivån är i en egen klass, inget däckljud överhuvudtaget. Det ovan nämnda är vad man får ungefär, kan inte jämföras med det grepp dagens breda däck ger i kombination med priset, men om man gillar ett snyggt klassiskt stuk med breda däck med bibehållen komfort finns det inga alternativ, sålänge inte plånboken får styra. |
|
| När jag körde med TRX-däck (början på 90-talet) så kunde man i alla fall få tag på regummerade däck till en rimlig kostnad. Kommer tyvärr inte ihåg vad däckhandlaren hette, någonstans i södra Sverige var det i alla fall. | |
|
Jag har TRX-däck på mina 528, 635 och 540, dom är dyra ja men ser man till hur länge dom håller så blir priset ej så farligt. Bytte till nya på min 635 för några år sedan dom gamla var då totalt nedslitena, bilen hade då gått 10.000mil däcken var tillverkade 1987 alltså var detta orginaldäcken sedan bilen var ny. Det är möjligt att bilen någongång i sin ungdom har gått på vintern med vinterdäck. Men än gissning är att däcken höll 7 - 8 tusen mil. Håller med FRIFART bättre däck finnes ej om man bara är ute för att glida. Snygga fälgar är det ju också. MVH BLJ |
|
|
bengt, imponerande livslängd måste jag säga, har din 635a diffbroms? Jag misstänker att det är diffbromsen som ser till att däcken håller lite kortare! Jag tycker att man borde kunna få ut betydligt mer än 5000mil men det verkar inte fungera i mitt fall, mina 240/55-415 är nästintill olagliga, och kommer kanske kunna klämma ut 5500mil med dem, vilket inte är extremt. Vet ej vad dagens 17" 245 lågprofilssulor klarar, någon som vet? |
|
|
Personligen tycker jag att de är sanslöst välgjorda däck - komfortabla, bra grepp och funkar fint på de flesta underlag. MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.