AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.156

530 d Kända fel?

Har tänkt köpa en 530 d och har tittat runt lite bland olika annonser, men vad ska man se upp med? Ska men köpa en "svensk"bil med taskig utrustning men ärliga mil eller in import som är fullmatad men som ev kan ha skruvade mil. (kan ju hända med en svensksåld bil oxo iof).LMM:en har jag sett kan strula, pris på ny ?Är det några andra "standard fel som kan krångla?

Isso
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Läs begagnatguiden för E39 så får du svar på en del av dina frågor.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
vad jag har hört så,är växelåderna eller automatlådan känlig på diseln..kan ju ha fel där eller???
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Skicket och historiken är det viktigaste. Min egen subjektiva åsikt och erfarenhet är att minst 90% av alla bilar som importeras av diverse firmor till Sverige justeras på ett eller annat sätt.

Allstå svensksåld eller import av privatperson som ägt den ett par år är bra. Låt en bra verkstad testa bilen, själv använder jag Bil&Motorteknik i Huddinge. De fel Doktor Per inte hittar är inte lätta att finna för någon.

Milen är inte det viktiga utan mer helhetsskicket och hur ägaren skött bilen. Det finns 26.000milare som fått mycket bytt och de mår bra mycket bättre än en nyimporterad 12.000milare som fått bekymmer och blivit tillfälligt uppspacklad i väntan på försäljning till en mindre erfaren svensk medborgare med goda lånemöjligheter och mycket jobb.

Billigt är aldrig bra!

Lycka till!

Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Hasso
Länk
Hej Igen
Tack för svaren
Jag märkte vid en provkörning i går (530 D -02 16 000 mil) att vid ca 2000rpm så tappade den lite ork (drag) och sen kom den igen, har läst lite och funderar på LMM:en, om det är den hur kollar jag det och vad kostar en sån?Bilen står hos en auktoriserad volvo handlare.

Isso
Ett test du kan göra är att koppla ur elanslutningen till LMM:n och göra ett test
till, om motorn då drar jämnt över hela registrer så är de oftast fel på LMM:n.
Så var de på min bil fast de var nybytt LMM:n på när jag köpte den, men
själva dieselelektroniken var inte uppgraderad.
LMM:n kostade ca 3500 kr på kvittot som var med bilen.

Har för mig att -01 och uppåt så är de den rätta programvaran men de är -00 och
neråt som kräver uppgradering vid byte av LMM.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.