|
|
|
|---|---|
|
Jag skulle byta mina bromsskivor igår på min e36..det gick jätte bra fram tills att jag skulle ta bort skivan..den ville inte lossna..ena sidan på handbromsen är fast i ytterläge..vad och hur kan man göra gör att få loss skiva??? Henke | |
|
Det är inga pix, oftast. Ta en gummihammare och slå på skivan bakifrån och mot dig, försök att rotera skivan medans du bonkar ut den. 99 fall av 100 måste man väcka skivan på detta sett för att få av den. |
|
| Oj läste lite fel där. Trodde du bara hade problem med att skivan satt fast och handbromsen INTE var dragen. Hur vida man får bort den med dragen handbroms vet jag inte riktigt. Kanske försöka spruta in ngt typ av smörjmedel eller fett för att få loss åbäket. | |
|
Har du provat att skruva ihop bromsbackarna så mkt det går?? //R |
|
|
Om man sprutar in smörjmedel måste man räkna med att byta backarna också.. Fett på belägg/backar går aldrig att få bort helt. Släpp alla justerskruvar för backarna och handbromsen. Hjälper inte det så är det våld som gäller och nya monteringsprylar. **BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
På insidan sitter en justerskruv som är mellan bromsbackarna. Denna kommer man åt via ett bulthål om du vrider skivan ca 45 grader bakåt bilen, räknat om du har ett bulthål rakt upp. Om du lyser med en ficklampa in i hålet ser du ett runt litet hjul med kuggar. Detta skall du vrida på med en skruvmejsel så går backarna ihop och du kan lätt få loss skivan. |
|
|
Hejsan! tack för alla tips..ska göra ett försök lite senare i eftermiddag..hör av mej sen om hur det gick.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.