AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.366

Smg II vs Manuell ?

Sida 1 av 4
Ah
75
Ahlgren
M3 e46 SmgII -02
Hejsan!
Är på jakt efter en M3 E46 och vill ha så mycket possitiv och negativ kritik om SmgII och Manuella lådan.. Jag kan nämlingen inte bestämma mig riktiigt vad jag vill ha. Har inte provkört någon av dem.. Finns inte så många som vill låna ut sin bil bara för att man ska få känna på vilken växellåda man vill ha.
Jag hade Smg 2 förut och saknar den varje gång jag sätter mig i min "nya" bil.....
Positivt nog?? =)
Lars Jakobsson
Skulle aldrig ha en manuell M3:a, då försvinner mer än halva grejen av just M3...

SMG tar lite tid att vänja sig vid.. men när du väl gjort det kommer du aldrig mer vilja ha en manuellt växlad bil igen.
Dom enda som inte gillar smg är dom som inte har det själva..

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
SMG alla dagar i veckan, det är som en Lizzardo säger har du kört SMG så tycker du allt annat är tråkigt.

SMG:

+Perfekta Växlingar
+Grymt Snabbt, tror inte det finns många som växlar snabbare i vardagen.
+Har Auto läge som passar utmärkt när man hamnar i trafik eller vill glida
+Grymt Sportkänsla
+Lika mycket race känsla som komfort, den har 11 olika läge så man kan ställa in efter önskemål
+Du slipper problem med att bränna kopplingen i onödan

Sen oavsett vad Autopower folket säger så är den snabbre än Manuella i vanliga vägar då det är lättare att starta iväg med den från 0 än den manuella för oss dödliga som inte har Formell1 License

-Kommer faktiskt inte på några.

Frågar du nån som har haft SMG får du samma svar som mig ungefär, frågar du de som kör manuella får du ungefär tväremot mina svar, men det är nog bara för att de inte har kört eller kör SMG :D

Ah
75
Ahlgren
M3 e46 SmgII -02
Kannon svar. Tack.
Jag är och har varit inställd på att köpa Smg men ....
Vill bara bli mer övertygad att jag gör rätt val, trots allt mycket pengar som ska pungas ut och då ska allt vara till ens förväntningar.
Är det fler som har en åsikt så är det bara att fylla på här under...
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Hur håller SMG-lådan? Då tänker jag mest på själva växlingsfunktionerna med all elektronik inblandad. Jobbigt om det skulle börja strula. Även M3 E46 börjar ju få några år på nacken nu...
ca
115
carl
M3 E46 SMGII

GSX-R 1000
SMGII alla gånger...
instämmer helt med tidigare inlägg!
finns ingen roligare leksak än den växellådan =)
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Jag är själv inte så tung i högerfoten, men det finns jp flertalet Kompressor matade M3or så nog ska den hålla utan problem, Känner själv en M3a som är Kompressor matad som är ganska hårt bankörd med jämna mellanrum utan att skapa några problem alls.
Jag vet en nyare M3 med SMG 2 och få mil som börjat låta lite vid växling. Det blir som en dubbelsmäll när han växlar men om det är lådan, SMG-enheten eller bakklumpen som låter vet jag inte. Bilen har gått mycket bana och den är alltid växlad med fullgas utan gasuppsläpp vid växling.

Flåklypa
"Dom enda som inte gillar smg är dom som inte har det själva.."

No shit Sherlock =)
Lars Jakobsson
Kanske bäst att förtydliga det>> Vad jag menar är naturligtvis dom som inte tyckt det har varit så viktigt när dom köpte bil och sen i efterhand försöker hitta anledningar varför SMG:n inte är bra. Förstår du nu eller ska jag förtydliga ännu mer?

BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Instämmer i SMG II kören. Helt suverän låda. Och som Maxad säger inte f-n växlar man snabbare med en manuell.

Mvh

Jonas
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Lars, hade inte du nåt trubbel med elektroniken till SMG:n?

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag har bara kört SMG II på bana och landsväg och då tyckte jag det kändes bra.

Har sett en snubbe fickparkera med en M3e46 SMG och det såg inte allt för snyggt ut. Vet inte hur van han var vid bilen.

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Absolut inga problem att fickparkera med en SMG-försedd M3! Precis som med vilken automat som helst. Klarar man inte av det ska man inte ha körkort!

Man ska sikta på att vara bra!
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
om han inte lyckades parkera med en SMG så skulle han nog inte ens kunna köra iväg med en Manuell, hur svårt kan det va att gasa o bromsa =) iallafall om hans låda va helt frisk med koppling osv.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
Kan bara instämma smgII rockar fett....Inga problem överhuvudtaget, funkar även utmärkt att köra manuellt i stadstrafik oxå..Förstår inte heller varför det skulle vara några problem att backa :-) Kanske snubben inte var van vid att m3:an har lite mera svar på gas än en vanlig bil...
Lars Jakobsson
BjörnB>>Jo, bilen vart påbakad när den stog parkerad så att sensorerna som känner om huven är stängd var kortslutna och skadade styrboxen.

Det fick som resultat att lådan inte skickade korrekt ström vid hårda växlingar och gick ner på "säkerhets nivån".

"Kanske bäst att förtydliga det>> Vad jag menar är naturligtvis dom som inte tyckt det har varit så viktigt när dom köpte bil och sen i efterhand försöker hitta anledningar varför SMG:n inte är bra. Förstår du nu eller ska jag förtydliga ännu mer?"

Alla kanske inte vill ha SMG helt enkelt, förstår DU nu?
De flesta här verkar ju digga SMG. Personligen skulle jag valt manuell, känns mer "räjsigt" med en sexpetad låda och en tredje pedal.

Man vill ju inte direkt att lådan ska pajja bara för att man blir påbackad. Det är ju som att motorn skulle rasa bara för att man tittar lite snett på den =)

är dom manuella m3 e46 lådorna hållbara då? och hur är kopplingen bör den bytas till en starkare eller är det bara race on som gäller så att säga?
Lars Jakobsson
Av dom som kör med kompressor så är det ingen vad jag vet som kör med nått annat än orginal koppling... bland annat Loaded..Men det är ju för SMG.
Lyssna på bakaxeln på en manuell mot en SMG så hör du att dom manuella tar mkt mer stryk, pga folk inte kan växla. En SMG gör aldrig fel.
På en manuell skulle iallefall jag byta.

Perran_>>Har du kört mkt med SMG? Annars brukar dom kommentarerna komma från såna som inte har så mkt erfarenhet, och att det skulle vara räjsigare med manuell? Hahhaa, det är inte 70 talet längre! Dom manuella är dels tråkiga och sen ser det för jävligt ut istället för SMG spaken.

Nästa kommentar vet jag inte ens om jag orkar kommentera men du kanske vet att huvkontakterna brukar strula? Precis som rost i bakluckan, spruckna bakfjädrar osv. Det är saker som upp kommer till synes "utan" anledning.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.