AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.077

Elfel på M3 E36,urladdning!

La
133
Laths
M3 GT -95
Hej.

Jag har fått ett mystiskt elfel på min bil. Detta fel gör så att generatorn inte laddar upp batteriet i den mängd som behövs samt att batteriet laddas ur.
Har felsökt med multimetern och summrade helt enkelt mellan plus oxh minus och fann att det var en kortis någonstans. Jag plockade säkring för säkring och stoppade de tillbaka dem ända tills jag stötte på 1 av 5 säkringarna till ACC då upphörde kortisen mellan plus och minus. Jätteglad i hågen så började jag skruva ihop bilen och mätte mellan plus och minus på batteriet, och då såg jag att generatorn laddade batteriet och att Volt talet sakta steg uppåt.Sen skulle jag köra en runda och allting verkade vara helt OK. Men efter ett tag uppstod samma fel; batteriet laddades ur och generatorn verkar inte kunna ladda upp batteriet i den mån som krävs.

De faktorer jag vet om är att;

*Jag har inga lampor som lyser och på så sätt drar ur batteriet.

*D plus till generatorn innehar samma spänning på generator sidan samt på batteri sidan vilket betyder att kabel mellan batteri och generator är hel.

*Enligt en firma i Ludvika så laddar generatorn för fullt och det är inget fel på den.

Är det någon som helst som har haft ett liknande elfel på sin bmw ? Eller om det är någon som har vettiga tips på vart man kan lämna in bilen på hos folk som är överjävliga på just denna sortens fel.

Oerhört tacksam för svar;

Christofer
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Nu vet ju inte jag hur du mätte men hade du polerna kvar på batteriet så kan det va kortis i batteriet. Enda jag kan tänka mig för har du kortis nån annanstans så brinner ju säkringen direkt.

Testa med ett annat batteri är mitt förslag.

Lycka till.
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
.....Mät strömstyrkan i serie på pluspolen och kabeln (ta bort kabeln och sätt multimetern emellan) för att se om något drar tjuvström. (bilen avstängd osv givetvis)
La
133
Laths
M3 GT -95
Problemet är nu löst. Inte för att ni bryr er kanske men detvar faktiskt som så att generator remmen inte låg rätt.

Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.