AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.183

Olja i kylarvattnet 325i -88, försumbart?

Mc
5
McNewbie
335xi -08 m-sport
Hejsan

Checklampan lyste idag när jag åkte iväg om att kylarvattennivån var låg.
Jag upptäckte då till min förvåning en oljefilm på kylarvattnet i expansionskärlet när jag skulle fylla på. Jag tänkte direkt - fan, nu är toppen gången. Har inte haft bilen i mer än en vecka :(

Startade motorn och lät den gå på tomgång med kylarlocket av, men jag kan inte se att det bubblar i vattnet iaf.

Vad kan detta möjligen bero på, och hur allvarligt är det? Hur bör jag gå vidare?

Tack på förhand!
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
kan ju vara en början till toppakningen som håller på vittra sönder,märker du att du kommer få fylla på med jämna mellan rum med kylvatten,så skulle jag börja oroa mig.välkommen föresten...
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Om toppen är sprucken där den brukar, bubblar det inte i expationskärlet, utan sprickan sitter upptill i toppen under kamlagringarna, och då blandar sig olja och vatten sakta men säkert, utan att bilen vare sig kokar eller går dåligt.
Sprickan har alltså ingen kontakt med förbränningsrummen, utan går alltså bara mellan vatten och olja.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
I mina fall av topplockssprickor så har vattnet blandat ut sig i oljan med följd att oljan blivit vit och kletig. Jag skulle kört vidare ett tag med regelbunden kontroll av vatten och olje-nivåer. Det är mycket värre med glykolblandat vatten i oljan än lite olja i vatten systemet. Glykolen löser upp ojan och får slutligen motorn att skära. Lycka till!

Mvh. Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.