AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.603

Byte av framskärm?

Hej,

Min vänstra framskärm hade fått sig en törn innan jag köpte bilen och jag tänkte nu beställa en ny från Need for Speed. Därför tänkte jag kolla om någon här bytt en sådan tidigare och kan bestämma svårighetsgraden för detta på en skala 1-10 när det gäller karossarbete.

Tilläggas ska kanske att jag har ett kjolpaket på också.

Tackar på förhand.

Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag har aldrig bytt på någon BMW, men på en del andra bilar och det brukar i princip bara vara att skruv bort den gamla och häva dit den nya (om den har bra passform = bra kvalitet och frakt). Kom ihåg att behandla den invändigt innan du sätter dit den (om den inte redan är det).
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det är inte speciellt svårt att byat framskärm, på en 10 skala så sätter jag det på 3. Den är bultad fast, så du behöver inga specialvertyg eller svets för arbetet.Bara måla skärmen och skruva dit den, med andra ord!

MVH
Pelle
cs4605
Underbart att höra, tack grabbar!
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Kan nån som bytit skärm gå in på lite detaljer på hur bytet går till?

Förresten vad ska den behandlas med på insidan?

/Edvard
BMW CS # 4503
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
Hej!..

Börja med att skruva bort innerskärmen. Bakom den mot coupen sitter det två st skruvar lossa förs dem. Därefter skruvar du bort skruven som sitter fram den sitter ungefär under lyktan, man ser lätt skarven där den sitter. Slutligen lossar du alla skruvar som sitter på ovansidan inne i motorrummet. Nu är det bara att lyfta av skärmen. Den nya skärmen bör behandlas med nån typ av underredsmassa det finns att köpa på spray hos biltillbehörsfirmor.

Jag bytte båda mina framskärmar pga rost. Köpte först pirat skärmar men tyckte inte att de passade så fruktansvärt bra (fick aldrig två skärmar som såg lika dana ut). Tror jag fick byta skärmar 2-3 gånger innan jag blev less och lämnade till baka dem. Så nu sitter det original BMW skärmar på den!.. Visst det blev dyrare men passar så fruktansvärt mycket bättre! Frågan är ju hur mycket pengar man är bered på att lägga ut. Eftersom jag ändå skulle kosta på bilen en helt ny lack, kändes det också bättre att ha skärmar som passade in.

Lycka till!!

/ Christoffer
Hej

Köper du piratplåt bör du slipa den helt plåtren både in- och utvändigt då det endast brukar vara kass "skydsfärg" på. Grunda med 2-komponentsgrund på båda sidor, lacka gärna båda sidor, rostskydda på insidan.

Billigaste alternativet är att fixa en beg. rostfri orginalskärm på skroten som bara behöver mattas ner och lackas utvändigt!

/Johan
323E21terror
Ett tips som kanske är ganska ointressant just nu för dig, men skall du komma undan billigt så köp plåtdelar i Lettland, Estland, Litauen för de håller ofattbart låga priser..vi snackar ett par hundralappar för en skärm samt runt fem för en dörr. Jag vet en kille som var där och köpte detta till sin 323E30 och gjorde grundjobbet själv och lämnade sedan in bilen till en
svart lackerare..och resultatet blev en ny bil på utsidan sett. Passformen är förvånansvärt bra på dessa delar för att komma från dessa länder.

farten är min drog
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Chrille (eller någon annan): Gäller detta även e36? (tips ang hur man tar bort framskärmen)

Hur tar man bort M-listen, den är plastpopnitad, och hur sätter man dit den igen? :(
Finns det billiga verktyg till det eller ska man lämna in hos en bmw-rep?

dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
seriöst, ingen som vet?!
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
>djstiv

Har tyvärr ingen erfarenhet av e36:orna. Men jag tror inte att det kan skillja så mycket mellan modellerna i hur skärmarna sitter fastmonterade.

ang. listerna, så brukar dom gå att bända loss lite försiktigt med en mejsel eller något annat lämpligt föremål. När du ska dit med dem igen är det bara att trycka fast dom. ibland går "plastnitarna" sönder vid demonteringen, men det går ju att köpa nya på bmw.

/Christoffer
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Tack så mycket för svaret! ;)
Mycket uppskattat!

Har kollat lite på bultarna och det ser ut/verkar som det är samma på e36an.

Var mest rädd ang listen och nitarna, men med ditt svar så löste sig problemet :)

tack åter igen
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
Inga problem!... =)

/Christoffer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.