AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.329

Ventiltickande förklaring.

ma
6
mannemannen
Bmw 520i -89
Hejsan, jag har sökt men inte hittat nån förklaring.
Jag undrar vad som händer när ventilerna börjar tickar.
Min vilda gissning var när jag titta på min bil att de är lyftarna som glappar?
Och hur ställer man in dom?

MVH/Manne
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ventiltickande orsakas av felaktigt ventilspel. Vad som gör att ventilspelet inte blir rätt kan variera beroende på vilken motor man talar om.

På bilen med hydrauliska ventilspelsutjämnare, sk. ventillyftare, är den vanligaste orsaken den att smutspartiklar följer med oljan och ansamlas i lyftaren och hindrar flödet, vilket resulterar i felaktigt ventilspel och tickande. Orsakas av att man överskrider service-intervallerna.

På bilen utan hydrauliska ventillyftare, behöver man ställa ventilspelet manuellt, görs inte detta så kan ventilspelet bli fel och då uppstår tickandet. Samma sak händer om kamaxeln är sliten, då förändras ventilspelet vilket ger upphov till ett tickande.

Hydrauliska ventillyftare går inte att ställa manuellt.

__
Bilblogg:
Länk
det kan ochså handla om att slitaget från att motorn gått långt/dåligt servad.

som gör att tryckare börjar bli sliten och inte klarar av att behålla oljan efter att motorn körts hårt (desto varmare olja, desto tunnare blir den..), eller stått en längre stund, därför tickar det när oljan blir tunn av värmen, eller när bilen stått så oljan runnit ut ur tryckare, och måste fyllas med olja innan oljudet slutar.

/mvh jocke
Är det inte tvärtom?
Den tickar när oljan är kall för att den är tjock.
Tickande brukar fösvinna straxt efter start eller när motorn blir varm
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Delorian:

Det du menar är när bilen stått.. Oljan runnit ner i tråget och bilen tickar innan den fått upp oljetrycket.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.