|
|
|
|---|---|
|
Har tänkt lära mig svetsa och är därför i ute efter en billig, men ok nybörjarsvets som man kan använda till enklare bilplåtsreparationer. Har förstått att det är en Mig/Mag-svets man bör titta på, men frågan är vilken? Funkar det tex. med en sådan här?: Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det fungerar säkert utmärkt, men välj att svets med gas vilket är att fördra om ma ska lära sig, har inte provat själv med gasfritråd, men inte direkt hört några lovord från de som provat. Jag har använt en Luna micromig 100A enfas i mer än 15 år den fungerar utmärkt till bilplåt och den har fått jobbat hårt och går även att bränna ihop upp till 5 mm vinkeljärn med fullgott resultat. Den har senare bytt namn till Race 102 och sålts på järnhandeln Järnia. Om du väljer en Mig för enbart gas kan du nog komma undan billigare i inköp. men sedan till kommer gastuben. Länk Kolla av div vertygssäljare förutom Biltema det finns en del att välja på. En vinkelslip, samt hand och bänkplåtsax och svetstänger och en bra svetsskärm, brandsläckare är nått som också behövs. ///MVH Hasso Länk |
|
Tackar för tipsen! Har kollat runder lite på forum och de flesta verkar föredra begagnade grejer från bla. ESAB, dvs. framför tex Biltema. Verkar dock inte vara så lätt att få ta i. Såg den här på Jula Länk Det kanske är värt att lägga till 1500 kr och köpa en sådan istället, eller? |
|
|
"Sladdlängd: 2,5 m. Återledare med jordklämma 3 m. Nätkabel med stickpropp 3 meter. Gasslang 1,5 m. Kontaktmunstycke för 0,8 mm tråd. Svetsström: 130 A, vid intfaktor 20%. 4 spänningssteg. Steglös trådmatning. Max 5 kg. svetstrådrulle. 1-fas, 230 V, 10 A. 25 kg." |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nja egentligen inte, nog för att Esabs svetsar är bra, men du betalar en hel del för just varumärket ESAB vilket knappast kan vara vettigt för hobbybruk Då duger nog biltemasvetsen bra exempelvis jag misstänker att den är bättre än de Micromig jag har eventuellt. Du kan ju välja en dyrare ur Biltemas sortiment istället för att betala mera för en Esab tex. Clas i sjön har Telwin men ligger också lite dyrare än Biltemas ///MVH Hasso Länk |
|
Ok! Kan tänka mig att lägga upp till 4000kr, dvs om det är en bra allround-svets. Vad är de då man bör satsa på? Kom gärna med förslag på en sådan. |
|
Länk Länk Länk Länk Länk Den bör ha minst 4 strömlägen dvs 1 och 2 med Max och minläge eller steglös inställning. De som enbart har 2 lägen typ 60 el 140 amp skulle jag välja bort. ///MVH Hasso Länk |
Smiley© |
Det man bör tänka på är hur mycket ström man har i uttaget där man ska plugga in svetsen. 230v 10A 230v 16A 400v 16A Tröga säkringar måste man ha annars är det kört, dom bytte elcentral i mitt garage och satt dit snabba automatsäkringar och då gick det inte att svetsa längre. Själv har jag en gammal Esab 1-fas som jag inte alls är imponerad utav, den ställer höga krav på att plåten ska vara ren och svetsa underifrån är ett rent helvete med den. Den känns lite klen också, kör ofta på högsta strömstyrkan fast det inte är tjock plåt jag svetsar. En polare hade en motsvarande Kemppi och den var mycket bättre än min Esab. Men en 3-fas svets är det allra bästa, lättare att få till snyggare svetsar för dom är inte lika kräsna när det gäller hur ren plåten är, men det kanske inte är något allternativ för dig. Jag har sett svetsar som såg mycket bra ut för att vara svetsade med en 1-fas svets, iofs så var det ny plåt och fyrkantsrör som var svetsat då men iaf, det var en Telwin 1-fas svets han hade använt så en sån kanske kan vara intressant att kolla närmare på för dig. Hade jag svetsat mer än vad jag gör idag hade jag köpt mig en beggad Kemppi 3-fas svets för dom har jag bara hört gott om. /Thomas |
|
Jag har en esab 150 a som jag köpte på jula. Svetsar med flussfylld biltematråd som jag tycker funkar bäst. Jag har inget garage som jag kan svetsa i och då är det bra med flusstråd efterssom gasen annars vil blåsa bort för mej. Svetsen har funkat hur bra som helst för mej och inga problem. Det kan bli lite mer slagg med flusstråden än med vanlig tråd och gas men det lever jag med. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.