AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.239

Nyfylld ac, trycktestad, men fungerar bara 4-9 veckor?

Hej, förra sommaren fyllde en firma på mitt ac system samt att de trycktestade allt och letade med spårningsmedel. Inga fel funna och acn fungerade perfekt i 4 veckor, sen kom det bara varmluft. Åkte tillbaka och firman toppade systemet och då fungerade det i nästan 9 veckor, sen och nu bara varmluft.
? jag förstår inte.
Känner någon igen det eller någon som har några tips?
Firman kan toppa det igen men jag vill veta vad som händer med min ac.
Tacksam för svar.
bilen är en 528 år 97
mvh Sun

om ac-fläkten inte fungerar och det blir för stort tryck i systemet släpper säkerhetsventilen gas har jag förstått.
Hej, ok men den funkar, iallafall de gånger jag kollat om ac fläkten snurrar, förresten, ac fläkten är den lilla elfläkt som sitter längst fram?
Men systemet kan allstå släppa ut gasen?
mvh Sun
jap längst fram. ja så sa dom när jag fyllde min.
Den släpper väl inte ut gasen i i atmosfären, tryckvakten gör väl bara att det slår ifrån.

Tänkte annars har vi väl en massa bilar som står och släpper ut gas i miljön.
sant delorian, o andra sidan ska väl r134 vara ofarlig?
fast jag tycker det är märkligt att den funkar ett tag efter att det är påfyllt. Är det så att så länge det finns en viss mängd så funkar acn, sen så gör tryckvakten att inget mer får förbrukas?
Hur ska jag fixa detta, fläkten går ju de tillfällen jag kollat, kan det finnas nåt termostat reglage som säger att det inte behövs ac nu?
Sa fel i första inlägget, att första gången den fylldes på så var det inte 4 veckor den höll utan 7-9 dagar och andra gången var det 4 veckor.
mvh Sun
Verkar som nånting läcker, t.ex axeltätning på kompressorn. Om det hjälper med att toppa upp med gas så måste det ju läcka nånstans, kanske på ett undanskymt ställe där man inte kan detektera spårämnet osv. Det finns ju många punkter i systemet som man inte når på ett enkelt sätt. Säkerhetsventilen kan ju öppna vid för högt tryck men de brukar inte stänga igen, de är oftast av typ sprängbleck som rämnar och sen läcker all gas ut. Men om kondensorfläkten fungerar så borde inte trycket nå upp till denna nivå, och framför allt så ser högtrycksvkten till att slå av kompressorn i god tid innan trycket blir för högt. Säkerhetsventilen jobbar bara när allt annat fallerat.
Delorian: Helt klart släpps gasen ut i atmosfären vid fel, nåt annat alternativ finns ju inte, precis som vid alla anläggningar med gaser, bränslen, högtrycksånga osv. En sprängd anläggning eller explosion vill ju ingen uppleva.

FP
He
38
Henkhe
535i -90
Kan inte va nåt annat än en läcka! och en stor sådan eftersom det läcker ut så fort!
Visa användare
88
Mikke535
Bmw 1602a.
Bmw 1602a.
Bmw 330 XD.
Det kan vara så att det läcker i kupen, behöver inte vara vid kompressor eller i den närheten. R134a är det inget freon i, så inte farligt för ozonlagret, men om man andas in för mycket av den gasen kan det vara skadligt. Är systemet helt tomt när du lämnat in den för att få det fyllt igen ?
R134A är inte giftig i sig men kan som alla gaser orsaka kvävning om man utsätts för stora koncentrationer. Dock måste då t.ex den mängd som finns i en AC-anläggning i bilen släppas in på en gång i ett slutet utrymme osv, inget som är aktuellt i en bilkupé med flera dagar eller veckors läckage.
Den bidrar till växthuseffekten med "2800 koldioxidekvivalenter", hur man nu kommit fram till denna siffra.

FP
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Be firman fylla på spårmedel, en evaporator i kupén kan vara näst intill omöjlig att hita felet på.

Spårmedlet belyses med IR ljus och så kan man se vart det läcker.

På min läckte kondensorn, men det gick inte att hitta med vanligt trycktestning då läckaget var så litet.

Mvh Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.