|
|
|
|---|---|
|
Tjena gott folk. bilen gör små "fladdrande" skutt eller ryckningar vid växlingen (manuell) från 1:an till 2:an och 2:an till 3:an märks det mest??? tycker även att den fladdrar i ett högre varvtal i trean??? har läst lite diverse inlägg men inte hittat nått direkt vad det kan vara?? tycker även att bilen är lite orklös??? tror ni man kan se något om man lämnar in den på en diagnos på bmw??? tacksam för alla svar Micke. | |
|
Skulle kanske kunna vara en kamaxel-lägesgivare som havererat kanske? Ses enkelt vid en felkodsavläsning. Borde "vilken modern verkstad som helst" kunna fixa. Själva givaren kostar isf runt 800 pengar. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
ok skall göra en diagnostik på bilen idag och se vad det kan vara.. |
|
|
Har gjort testet idag visar ingenting allting ok :-( hoppades på nått svar.. Han som gjorde testet tror att det kan vara något som har med kopplingen att göra??? vad tror ni??? |
|
|
Kan kanske vara en tändspole som spökar? Inte säker på hur exakt datorn upptäcker en strulande spole, någon som vet? Hasso? =) |
|
|
Bytte nyligen kamaxelgivare på avgas sidan själv. Bilen blev som ny igen, all kraft tillbaka. Dock så har jag lite vibrationer på tomgång med kall motor så där hjälpte inte givarbytet. Misstänker själv att en eller några tändspolar strular sporadiskt, kanske märks det mest med kall motor, kanske strular de mindre när de är varma - tror de strular iallafall! =) |
|
|
Hej , Jag har en 530 -03:a och upplever oxå att den vibrerar extra mycket på tomgång när den är kall, om den får stå på tomgång en stund . Har bytt både spolar och stift , gjorde kanske lite skillnad men problemet inte helt borta . Inga felkoder . Upplever oxå att den känns lite slö . Körde motorväg härom dagen och inga problem att komma upp i 240 km/h , men tycker att rappet saknas . Hur slö var/kändes din innan byte av kamaxel givare ? Upplever du fortfarande problemet med tomgången ? Vore skönt att få höra lite synpunkter . Mvh Supercharger |
|
| Intressant läsning, fler får gärna lämna erfarenheter och lösningsåtgärder som resulterat i förbättringar. | |
|
Hej, har typ exakt samma fel på min 525 -01, på verkstaden "hittar" dom inget fel, men den går ju uppenbarligen inte som den ska... Verkar inte heller vara intresserade av att hjälpa till riktigt heller trots att jag har garanti kvar...kan ju åtminstonde byta ut vev/kam givarna och kolla tycker jag. Frågan är hur bil meckare gjorde "förr i tiden" när det inte fanns några datorer att förlita sig på???, kanske vill dom inte skita ner sig längre...vad vet jag? |
|
|
Supercharger, bilen går som en raket nu när den är varm. =) Före kamaxelgivarbytet så var det tvärtom, bilen gick bäst när den var kall och så fort den blev varm så tappade den ork och 'brölade' vid gaspådrag (har eisenmann avgas, man hör direkt när motorn inte mår bra, ännu en fördel =). Det jag direkt märkte efter givarbytet var; * bottendraget är tillbaka * vanos omställningen av ventilerna vid ~4200 varv funkar klockrent igen * avgasljudet ändrades. rappt och vasst, inte som en m3 men åt det hållet * bilen går allra bäst när den är riiktigt varm nu * gasresponsen blev sämre från tomgång men bättre från mellanvarv och uppåt (tror det har att göra med att ventilerna nu ställs om korrekt för lågvarv) Bilen kan dock, ibland, få för sig att stå och hoppa lite när den startas helt kall, tills 30% arbetstemp är uppnådd. Inga felkoder genereras dock. Gissar på tändspole som strular eller så är det dags för byte av lamdagivarna. |
|
|
Hallå! Jag har en 530iA och ibland (oftare på senaste) när man kör saknas bottendraget i motron, oftast räcker det med att starta om bilen så fungerar den som det ska, den är nygligen servad med nya tändstift odyl. Låter som jag har något liknande fel? Vad ska man göra? |
|
|
jag har problem med en slö 530 -01. jag har bytt kamaxelgivaren (avgas) och vevaxelgivaren men det hjälpte ingenting. jag har bara kvar kamgivare insug att byta men den kommer jag inte åt(jag har inte hittat den ens) det konstiga är att bilen går likadant även om jag kopplar ur kamgivare, eller lmm. hur kan det komma sig? går bilen i felsäkert läge typ eller nått? jag har ingen felkodsläsare men jag ska lämna in bilen nästa vecka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.