AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
676

Hoppande tomgång på M3:an...?

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Help!
På vägen hem från jobbet igår så började tomgången att dippa ner till 500 rpm och upp till över 1000 rpm...bilen vibrerade rätt mycket och gick ojämt ...men så fort jag gav lite gas så gick den jämt och fint.
Problemet försvann när motorn blev varm.
Samma sak hände nyss på lunchen...tomgången gick upp och ner som en jojo...
Kollade samtliga anslutningar vid givare och luftslangar, men allt sitter där det ska.
Jag hällde i en flaska K sprit innan besiktingen, kan den ha ställt till det?
Någon som haft samma problem?
Tack!
Klas
Jag skulle blivit skitskraj om jag hällt i en flaska K sprit i tanken och bilen började gå konstigt efteråt. Jag vet ABSOLUT ingenting om det, men fasen skraj skulle jag blivit. Hade den taskiga värden vid besiktningen innan eller hur var det egntligen?

"Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag"
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Det obehagliga är att jag hällde i en flaska K sprit för att vara på den säkra sidan innan besiktingen.
Problemen med tomgången dök upp dagen efter...
Vad har jag gjort?
Jadu, inte vet jag. Kanske beror på nåt helt annat. Jag kanske sparkar på dig som redan ligger, men var det inte dumt att hälla i en flaska bara för att vara på den säkra sidan.
Fanns det misstanke att tro att den inte skulle fixa värdena, varför skulle den inte?

Iuförsig vet jag knappt vad K sprit är men vad jag skulle göra om jag vågade var att tanka bilen full och sen ut och köra ordentligt.
Jag hällde själv i ca 25 år gammal bensin rakt i förgasaren på en Alfa 33 en gång. Sen gick den ASdåligt. Kuren var efter en stunds funderande att blåsa ur motorn ordentligt. Jag drog runt och varvade rejält på 3:an och efter en rejäl tur så gick bilen som vanligt igen.

Hoppas dina problem är övergående. Det är trots allt lite skillnad på en Alfa 33 och en m3:a.
bl
2.300
blixten
325i -88
K-spriten är inte problemet, i alla fall inte en flaska.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Tack blixten!
Det skulle dock förvåna mig om en såpass avancerad modern motor skulle påverkas negativt av lite K sprit, dessutom var det bara runt 40 cl i flaskan...
Jag får väl göra en "Shumacher" på vägen hem! :-)
///Mosse
M-3
Hej mosse.. Hade liknande problem med min M3-94 ett fåtal gånger men dock bara då jag snålat och kört bilen på 95oktan.. Tankade som man bör 98 igen och en flaska rengöring till spridarna,och bilen gick som en klocka igen.. Hoppas det löser sig..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
K-spriten är med största sannolikhet inte problemet! En flaska till 60 liter ger knappt 1% etanol/isopropanolinblandning (beroende på vilket märke du slog i). Som ren info: På många (de flesta?) mackar i mälardalsområdet är det 5% etanolinblandning i bensinen pga miljöhänsyn. Dessa låga inblandningar är inget problem för motorn!

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här kan du läsa om etanol i bensinen.

Länk

Mvh
bl
2.300
blixten
325i -88
Jag har en kompis med en audi A6 med samma problem, han bytte batteri och då försvann problemet. Kolla kabelskorna på batteriet och se att det är bra kontakt.
Alvin
Tjena! Min m3:a går också lite upp och ner på tomgång, men enligt den tidigare ägaren på bilen som kollade detta med en bmw firma, de påstod att m3:orna har lite lätt orolig tomgång men att det också kan bero på trimchipet som sitter i min bil.
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Kolla noga insugsslangen!!!Är det minsta spricka eller otäthet så pendlar tomgången.Hade det på min gamla 520i -83.

Mvh Ricke
Pe
118
PeOR
IX xDrive50
Har tomgångsstyrningen förändrats sedan E30? I annat fall hade jag problem med jo-jo:ande tomgång på min 325i-87. Där var det tomgångsstyrningen som falerade. Man kunde knacka på ventilen så släppte det men eftersom det var återkommande så fick jag byta för typ 1500:-. Bytt på parkeringen. Det kanske inte är samma i E36.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.