AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.817

Vibrerar vid 60 km/h - men bara när bilen är kall!

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Och det vibrerar gabska ordebtligt just vid 60. Det känns mer som att det är i höjdled än i sidled, precis som om däcken vore platta. Men med 3 bar borde det vara omöjligt (235/45/17).

Vad kan detta bero på??? Det har kommit ganska plötsligt. Balanserade om framhjulen, men det blev inte mycket bättre.

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
läste på forumet om däck som är av låg kvalite.
På dessa kan de uppstå en Cold spot lr nått i den stilen kalades det för.
Dvs att när du ställer bilen efter att ha kört med den så är däcken varma.
Sedan står bilen o däcken svalnar för att sedan få en punkt som blir platt o denna har du sedan nästa ggn du börjar köra men försvinner efter hand som däcken uppnåt temperatur.
Jag har nått liknande fast de kommer vid ca 80-90 ist.
Hissa upp bilen så däcket precis går fritt med ett par mm,snurra däcket ett par varv,tar de i så är något galet (fälg lr däck skevt)
Ska in o glo på min på fredag,ska sätta fälg/däck i balans maskinen,finner jag något skevt lr platt får jag kasta på bättre grejer.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Fast nu har jag kört på de här däcken och fälgarna i två år (Kumho KU31 på Rondell 58). Och det kom som sagt ganska plötsligt.

Kan ett hjullager bete sig så här?

Jag ska i alla fall prova att hissa upp den lite som du föreslår så får vi se vad som händer.

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Likadana däck som jag har,och dom skakar också när dom är kalla!

BMW fûr allè
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
de skadar ju inte att testa ivarjefall.
Har du inget malande ljud lr dylikt så bör de inte vara ett kasst laget.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
väldigt vanligt fenomen på lågprisdäck,alldrig mer inte ens renaulten...
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Nu skulle jag väl inte stoppa mina däck i samma säck som Nankang, Galaxy och andra diverse budget-däck...

Har inte hunnit kolla än men det låter lite konstigt att de efter två säsonger plötsligt skulle bli platta varje natt!

kumho är ett lågprisdäck !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Billy aka Fantômas
Jag lider typ av detta "coldspot" problem på min bmw (speciellt om man kört snabbt eller hårt) och sedan parkerat bilen....

Dessa vibrationer försvinner när däcken blir driftsvarma !!

Och just nu kör jag med Sava Intensa 235/45 17"....
Däcken är väl halvslitna , dvs typ hälften kvar och det verkar vara då ungefär detta skumma saker körjar träda fram.....

Led av samma sak på min gamla Alpina B10 (som hade kumho däck) här däcken var nya var allt frid och fröjd men när dom blev äldre och mer slitna
så började dessa vibrationer komma mer och mer.....

Billy aka Fantômas
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
har varit iväg med pärlan precis.
Jaha bland de värsta som de kunnde va.
Fälgen är skev,lr nej! bägge fälgarna fram är skeva!!!
Fälgriktning eller nya framfälgar.
pris ja allt från 2000- + frakt samt att de tar minst 1 månad!!! (mycket att göra)
blää! detta suger hårt...
Nån som vet var man köper 18" rondell y fälgar (8,5") utan däck,då däcken ej är skeva o de är nästan nya.
har cold spots på mina pirelli rosso som fan inte är av budget typ...

Kumho har jävligt bra däck nu för tiden o borde klassas som premium däck..annat var det förr då var dom i nankang klass..
fast nu e ju nankang oxo bra däck om man ska lita på däcktest.com
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag hittade inget konstigt med däcken. Däremot bytte jag bromsskivor fram igår och vips så var vibrationerna borta!!! Konstigt...

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Får cold spots på mina Bridgestone Potenza (på 540in), så det är en myt att det bara är budgetdäck som råkar ut för sånt. Tror snarare att bilens vikt har mycket att göra i frågan.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
o vilket underlag den står på de har jag ijalla fall konstaterat.
Plant underlag=en platt punkt,ställer jag bilen på uppfarten där vi har singel så får jag inga punkter o heller inga vibbar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.