AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.201

när ska ac-fläkten snurra? e39

håller på och ska montera "ny" ac-fläkt men när jag kopplar in kontakten, startar bilen och drar på full ac så snurrar den inte? När ska den snurra?

kan man koppla direktström på fläkten och kolla?
nej nu gick den igång, behöver väl lite tryck i systemet först. aja bara fortsätta riva fronten då.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En givare i kylaren och en tryckregulator i AC sytemet samt 2 reläer styr AC/hjälpfläktens funktion, så den går igång vid behov på E39 före -99.
from 99 är det lite mera avancerat system.

///MVH Hasso
Länk
ok!

ja ibland undrar man ju vad fan man har däruppe, ska backa undan bilen lite och lyckas då köra över den fungerande fläkten...!"¤#$@$.... som tur var bara ramen som sprack. så istället för o montera ihop fronten har man spenderat kvällen på att limma.
jag fattar inte riktigt endå.

när jag direktkopplar så snurrar fläkten och det är ström från bilens kontakt, kan få fläkten att snurra antingen långsamt eller fort så motståndet fungerar. men när jag kopplar in kontakterna, låtit motorn bli varm och står med ac på 16grader och kör så flera minuter så snurrar fortfarande inte fläkten.. är 13grader utetemp för lågt eller?

vad är den 4e kabeln i kontakten till?
känner jag på ac-kylaren är den helt klart nånstanns kring 35grader.
kan ju iofs vara värme från vanliga kylaren
Det är för låg utetemp, kondenseringen blir fullt tillräcklig utan att fläkten behöver forcera luft genom kondensorn osv. 13° utetemp är på gränsen för att AC:n skall jobba över huvud taget.

FP
ok folke, jo var väl lite varmare igår. tog ett tag o få igång den då iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.