|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag är eventuellt spekulant på 3 serie Touring. Var o tittade häromdagen och gillar den starkt. Jag har inte provkört den (bara 320d). Finns det någon här som provat både 335i o 335d? Jag vet inte vilken Jag ska rikta in mig på och har inte kollat om återförsäljaren har bägge hemma för prov. Förbrukningen spelar ingen roll, men Jag gillar dieselkaraktär och automat ska Jag ha i vilket fall som helst. Eller ska man rent av satsa på en "klassisk"(sug) BMW-motor och ta en 330i i stället? Jag har inte ägt nån BMW innan och söker därför lite tips för att kunna bli en så nöjd ägare som möjligt och inte "gå miste" om något väsentligt. | |
|
Välkommen ;-) Karaktärsmässigt så är bilarna lika, med ett övertag i bottendrag för dieseln och ljudmässigt för bensinaren. Ser att du bor i Skåne, jag är nästan säker på att Förenade Bil had båda varianterna hemma för provkörning. 330i har sportigare/spetsigare karaktär. Prova även 330d, som borde gå riktigt bra den också. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| 335d imponerade inte på mig. Jag hade tveklöst valt 335i om förbrukningen inte spelar någon roll. | |
|
Lennart, vad var det som inte imponerade på dig, karaktären, ljudet, smidigheten? Jag ser gärna tips på vad Jag ska kolla extra vid en provkörning. Jag gillar personligen bottendrag på en vardagsbil. Mycket hellre bra vrid långt ner, än bra spets och effekt på höga varv. Dagens dieslar erbjuder detta, men tydligen så lär 335i också vara en hejare på detta. 330d är nog ingen dålig kamrat den heller, men när man ändå är igång så är ju inte prisskillnaden jättestor (betänk att aut. ingår i 335d). |
|
|
Man köper bara diesel för förbrukningens skull. Dessutom har du ju mycket högre skatt på dieseln som det är nu (borde ändras). 335i har bottendrag så det heter duga, 400Nm vid 1300 varv brukar räcka i de flesta fall. Men visst prova du! Jag har tyvärr inte kört en 335d själv. Men som ovanstående säger så har Förenade Bil i Malmö hemma båda två för provkörning. Kanske inte touring men du kan ju känna på motorn. ///Danne |
|
|
Njae, Jag håller inte riktigt med dig VHDanne. Dagens dieslar erbjuder väldigt mycket i form av trevlig karaktär. Om Vi jämför en 2 liters sugbensin och en 2 liters modern turbodiesel, så anser Jag att dieseln slår bensinaren på fingrarna vid vardagskörning, dvs varv från tomgång till 3-3500rpm. Det är min högst personliga uppfattning och det är därför som Jag även överväger 335d. BTW, enligt katalogen så går det INTE att beställa 3-serien i Alpinvitt med brunt läder! Detta går ju på 1-serien och på coupén, varför ej på touring? Eller har Jag missat något? Någon som vet? |
|
|
Continental Jag håller med dig på de mindre motorerna, som du säger 2 liters. Men inte på 335:an. Du kan beställa den med dakota terra. läder! Den är väl brun. Men sadelbrun som finns till coupen går tydligen inte till touring. ///Danne |
|
|
Jag har som sagt inte provat någon av 335:orna, så Vi får se vad Jag tycker om dem...:) Det är just Terra som Jag ser att man INTE kan få till Alpinvit. det finns tydligen till alla andra fäger. Med risk för att Jag misstolkar infon i broschyren. |
|
|
Continental Har provkört båda. Det finns en tråd om det. 335i bensinaren går fantastiskt fint! Personligen gillar jag dock inte dieselkaraktär även om 335d har ett enormt bottenvrid. |
|
|
Continental Jo då visst kan du det! Kolla på bmw.se och klicka på "bygg din bmw" eller gå in på den tyska bmw.de och deras bilkonfigurator som är bättre än den svenska. ///Danne |
|
|
Trevligt! Annars så hade det blivit att köpa ännu en svart bil, något Jag tröttnat på nu. Stålgrå hade iofs även funkat det med. Planen är en 335, i alt d, Alpinvit automat M-sportpaket Läder ,Terra brunt Xenon klimaauto 18" (19 finns ju inte?) farthållare regnsensor multiratt Jag kan inte komma på nåt mer. iDrive, hypade steroeanläggningar, mp3 m.m intresserar mig inte, men är det något som är verkligt väsentligt som man verkligen MÅSTE ha? Till bilen kommer även en specialbyggd hundbur från Robust att beställas. |
|
|
Välj HiFi högtalarsystem. Kostar inte så mycket men låter betydligt bättre. Original låter som en klockradio (jag skämtar dessvärre inte) //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Ok, annars så lyssnar Jag faktiskt mest på....hrm: P1 (när Jag inte lyssnar på Skid Row, D.A.D eller Tom Petty.) Några särskilda krav när det gäller stereo har Jag verkligen inte, men visst Jag ska kanske provlyssna. |
|
|
HAR du provat 325d touring med aut. med all utrustning ,mycket bil för pengarna. |
|
|
Nix, det har Jag inte gjort. Saken är delvis den att Jag VERKLIGEN gillar ett avgasrör på varje sida, så det blir väl en 335i eller 335d. När Jag väl hostar upp så är det lika bra att ta nåt som man blir verkligt nöjd med. Bilarna Jag har idag är utrustade med mellanmotorer (2.0 och 2.0d) och Jag grämer mig lite (mycket ibland) att Jag inte valde större motorer till dem. |
|
|
Jag skulle rekommendera dig att ta Comfort paket då får du lite av de som du vill ha som regnsensor, klimatautomatik fram, farthållare dessutom PDC, armstödfram, professional radio, och avbländbara innerbackspeglar allt för till kostnad på 16.600 kr vilket separat regnsensor, klimatautomatik fram, farthållare kostar 1300 + 7400 + 3000 = 12700 och jag tycker för 4000 kr får du rätt mycket. |
|
|
För mig som har en 3-serie sedan med comfort paketet är Armstödfram + PDC saker som jag inte vill vara utan dessutom ta rökarpaketet du får då en till 12v uttag gratis, den i armstödet sitter lite dåligt till dessutom är förvaringspaketet intressant för 1400kr |
|
| PDC hjälper jätte mycket speciellt när man skall fickparkera då vet du exact när du är 30 cm från bakomvarande bil. | |
| Comfortpaketet har jag faktiskt skrivit upp på "min lapp" ser Jag. Naturligtvis vill jag ha armstöd. och avbländbar backspegel har jag idag o vill inte vara utan... | |
|
Tycker du om vrid,så är det ingen tvekan. Ta dieseln. |
|
|
Har kört ungefär 1000 mil i min 335d och jag är vrålnöjd. Har inte blivit omkörd en enda gång hittills. Ibland tycker man att det går lite långsamt, eftersom motorn inte varvar så våldsamt. Men när man sedan tittar på hastighetsmätaren inser man att det går så in i h-vete. Enda minuset som jag kan hitta är motorljudet, som är ganska rått, samt att gasresponsen inte är lika blixtrande som i exempelvis en 545 bensin. Sen är det klart, man vänjer sig fort vid draget och skulle önska 100 hästar till. Fast så är det alltid. Personligen är jag otroligt förtjust i att alltid ha massiv kraft tillgänglig. Speciellt kul är det att köra om pojkar i keps med M3-stylade 320. Ho, ho, ho. Eller samma typ av chaufförer i plasttrimmade riskokare med hemmasnickrade spoilers. Har inte kört 335i, men jag hade hellre tagit en snikutrustad 550i om vi snackar bensin. Och naturligtvis utan modellbeteckning bak. /Christian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.