AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.469

Problem med "farmardiesel"?

Sida 2 av 2
kicken
ja där ser man!! ,, hur j-vligt det kan vara ? och jag klandrar ju inte tankbilschaffisarna ..men vi har haft mest strul med en sk:kortstation på senaste ...ibland har tanken varit TOM o.sv helt oacceptabelt.. mdet går inte att fara omkring som ett "j-vla tivoli" med ett tungt ekipage...

m.v.h kicken
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Det mest troliga är att vatten kommer av kondens i farmartanken, ovan jord är ju dessa mer utsatta för temperaturväxlingar. Dieseln levereras ju inte medelst flakbil direkt..
Omsättningen i en farmartank är ju också betydligt lägre än dom flesta macktankar. Inte helt omöjligt att mackarnas system innehåller någon slags vattenavskiljare, om så är fallet vet jag dock inte,

Att tanken är tom beror nog snarare på att nån har glömt att beställa, eller att callcentret dabbat sig. Chauffören rycker ju inte åt sig en slumpvis näve beställningar och far omkring i bästa tivolistil..
Kicken, har du fått grönfärgad diesel med rapsolja i tanken när du beställt blank diesel är det faktiskt chauffören du ska klandra :) När en mack går tom är det däremot inte så mycket chauffören kunnat göra något åt, ofta är det förseningar hos andra kunder som leder till att man inte hinner leverera till macken innan arbetspasset slutar.
kicken
japp! ok , ja man kan ju inte begära att det ska gå klanderfritt alla gånger:-) det handlar ju om ett antal leveranser/ korttankningar per år...helt otroligt att det rullar på som det gör när man tänker efter...(våra tankbilschaffisar är suveräna tycker jag)

"men tänk att allt ska hända på mitt skift" kan man säga med lite ironi..
m.v.h kicken
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Tror ni att det bara är bönder som har farmartankar vi alla som jobbar inom entreprenadbranchen då..har någon av er någon gång tankat upp en dunk samma dag som tankbilen fyllt upp farmaren och sett hur mycket som rörs upp då..eller när man bär med sig tanken med maskinen så det som ligger i botten rörs upp..har man dessutom vattenavskiljare på maskinen så finns vatten att tömma minst en gång i månaden..lastbilar och maskiner har 2 finfilter samt ett grov i tanken..personbilen har bara ett filter samt en grovsil i tanken..

kicken
gto80: jo jag håller med , men tyvärr är det nog ett problem som man får leva med :-) ..enda sättet att slippa detta vatten /smuts är förebyggande underhåll,.. så j-vligt är det...om man t.e.x idag köper en ny dunk till båten gräsklipparen, och tankar med "latexhandskar" och enligt alla konstens regler:-) ..så är det f-n garanti på främmande materia och dylikt i samma dunk om man ser efter i slutet av sommaren...(tror jag)
m.v.h kicken
Gto80, det finns ju faktiskt farmartankar inte som inte har sin insida täckt av smuts och vatten. Tror du situationen är så mycket mer annorlunda i en bensinmacks dieseltank? Där lär också den eventuella skiten som finns i botten åka runt en del när dieseln forsar ner i 700-1000 liter i minuten.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Vad det handlade om var om det behövs ett extra filter eller inte..jag har tankat farmare sen slutet av 60 talet min erfarenhet är att det behövs speciellt på moderna dieslar och särskilt på bilar man tankar ur maskinfarmare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.