AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.468

Problem med "farmardiesel"?

Sida 1 av 2
An
7
Anders Grumstedt
530i Touring E39, 2002
325Ci cabrio E43, 2002
Har någon erfarenheter (goda eller dåliga) av att tanka diesel från traktortank i E39 eller E61 efter 2004 års modell?

AG
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du skall inte tanka farmardiesel i en Commonrail utan att ha ett extra filter monterat det kan bli dyrt..
An
7
Anders Grumstedt
530i Touring E39, 2002
325Ci cabrio E43, 2002
Tackar!
Då stämmer det jag hört från andra tillverkare.

Har du eller någon annan någon idé om vad det kostar och om alla ev. problem med kondensvatten etc löses på detta eleganta sätt?

Ev. chipning eller liknande i kombintion med filter?

AG
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Är du inne på att tanka väldigt mycket i farmare så kan man montera en vattenavskiljare med filter, men har aldrig hört någon som gjort däremot ett extra filter räcker med ett sådant du köper på mackar och sätter på slangen.

Länk

Chippa ska du inte göra om det är automat du ska ha
An
7
Anders Grumstedt
530i Touring E39, 2002
325Ci cabrio E43, 2002
Toppensvar!
En "Vattenavskiljare" för dryga 700 bör alltså räcka?

Automat vill vare sig hustrun eller jag ha...

AG
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Gubben min har kört sin X3 från butik till 7000 mil på "farmare" - nu köpte han iofs ny tank i samband med bilen och dieseln som sådan torde ju knappast vara någon skillnad på. Rätta mig om jag har fel.

Kanske idé för honom installera ett "extrafilter" ändock...
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Om säger bara om..det skulle vara så att man kör på oren farmarsoppa så pumpar går går ned sig och det blir metallspån i systemet bara för man inte hade ett extra filter..så ligger det någonstan i trakterna 70 lapp att renovera hela bränslesystemet..två av mina vänner råkade ut för detta.
An
7
Anders Grumstedt
530i Touring E39, 2002
325Ci cabrio E43, 2002
Jomen just det!
Eftersom frågan självfallet är hypotetisk kan man ju fundera på om detta hypotetiska filter skall vara just ett filter som avskiljer pariklar + vatten eller om det räcker med vattenavskiljare. Just in case, alltså...
An
7
Anders Grumstedt
530i Touring E39, 2002
325Ci cabrio E43, 2002
En kompletterande åsikt från bmw-verkstad är att de starkt avråder från att man grejar med några delar av bränsle-/insprutningssystemet.
En lösning som nog skulle kunna funka vore tätare byten av bränslefilter, kanske var 5000:e mil eller så (dvs hälften mot normalt)
An
7
Anders Grumstedt
530i Touring E39, 2002
325Ci cabrio E43, 2002
Glömde nämna den självklara saken att de givetvis kommer frisvära sig från alla fel som uppstår pga felaktig diesel...
Fullgott bränsle filter skall det ju alltid sitta på dieselmotorer, oftast sitter två st.
Sen frågar jag mig varför s.k. farmardiesel skulle skilja sig från någon annan diesel?
Skulle det finnas mindre känsliga bränslesystem på traktorernas dieselmotorer?

FP
Dieseln i en farmartank kommer från exakt samma ställe som dieseln på mackarna och ska inte hålla sämre kvalite än denna. Tvärtom kan man förvänta sig att dieseln i en farmartank håller högre kvalite då det ofta beställs diesel utan rapsolja till dessa (alltså diesel så ren man kan få den). Sen finns det inget som heter dålig diesel eller felaktig diesel. Har tankägaren besiktigat sin tank som han ska (som han vad jag vet måste för att överhuvudtaget kunna beställa något) och håller koll på vad han har i den också så ser jag ingen fara i att tanka diesel från en farmartank, utan några som helst modifieringar på bilen.

Jag kör förövrigt tankbil och fyller bland annat farmartankar och mackar...
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
Har tankat från farmartank i många år, iofs på egen gård. Men har aldrig haft några problem med det. Åker nu volvo v70 D5, 45000mil på mätaren utan några som helst bekymmer med pump o dyl. Antar att det har som davidT86 säger med hur tanken sköts och inget annat.
Ug-Lee
Skumt att det skulle vara sämre, för bönderna slår gärna farmardisel i sina 1 miljoners tröskor. å traktorer lika dyra som bmws deiselbilar. utan att få problem.

bra slutkläm ug-lee

min hemsida Länk
kicken
håller med "helgonet" .:-) ...och undrar om inte "anders grumstedt" .. uppger fel miltal för filterbyte? ...(inte f-n kör jag 5000mil) UTAN filterbyte... och det gäller nog oavsett vilket filter det är frågan om:-)
m.v.h kicken
An
7
Anders Grumstedt
530i Touring E39, 2002
325Ci cabrio E43, 2002
Jag noterar att det förefaller finnas väldigt olika synpunkter på kvaliteten vad gäller tankarna och diesel - jfr de första svaren i denna tråd med de senare... Då handlade det om att montera extra filter med kondensvattenavskiljare.
Vad gäller "filtret" handlade det om något som normalt byts vid cirka 10000 mil - exakt vad vet jag inte.
Tack för alla synpunkter!
byt du var 10000:e mil om du vill ha problem men så gör nog inte resten av dom som äger dieselbilar.
lämpligt är minst 1gång per år eller 2 om man kör mycket.

min hemsida Länk
Det finns förövrigt bensinstationer som har en farmartank på baksidan för dieseln som det sedan går rör från till pumparna på framsidan....
kicken
davidT86 : vad du menar med detta är tydligen att vatten kommer till pumparna..eller hur? (det finns ingengörer som lever på att ta reda på om olja flyter på vatten:-) men nu kan ju du säkert förklara för mig som beställt vanlig blankdiesel ? och nu har jag fått en gulgrön smörja? så det vet ju du säkert svaret på ? ..sedan kan man ju både som privatbilist och som större konsument börja undra VEM som kontrollerar TANKBILSÅKERIERNAS förehavande vad gäller renheten /typ lastning till annan typ av olja än föregående trp. osv ..jag VET att det kommer SKIT ur tankbilarna...för vi har haft problem....
Chauffören har troligen pumpat eldningsolja till sin senaste kund och inte sköljt pumpen ordentligt efteråt. Men du kan ha i åtanke att färgämnet är något förjäkla bra på att färga vätska, vad jag hört används det bara 1 liter färgämne per 1000 liter.. Sen har kanske chauffören haft diesel med rapsolja kvar och tänkt att du likabra kan ta de istället.

Det är givetvis inte rätt och du har vad jag vet rätt att att slippa undan betalningen helt med tanke på att du inte fått produkten du beställt, åtminstone bör leverantören komma hem till dig och suga upp all oljan och sedan leverera ny olja kostandsfritt. Vi har iaf fått tydliga besked om att inte leverera diesel med rapsolja till kunder som beställt blank diesel och vi ska skölja pumpen ordentligt så att inte kunden därefter får grönt färgämne i sin tank.

SPI (Svenska Petroleum Institutet) är det nog du söker, dem har iaf kommit fram med många rekommendationer och krav när det gäller lastning, transport och lossning av oljor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.