AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
753

Miljökontroll E36 328 och frågor ang ägare

Tjena

Kollar på en bil som jag tänkt köpa och har fått utdrag från bilprovningen via fax. Bilen är en 328 från 96 importerad, har gått 16K mil. Säljaren skriver 97, VV säger 96, togs i trafik 1996-10-22.
Bilen blev bes i Oktober 2006.

CO 0.0 (0.5)
CO 2500 0.1 (0.3)
HC 060 (100)
LAMBDA 1.02 (0.97-1.03)

Det som oroar mig är HCn och LAMBDA, känns lite nära, är det nått jag ska oroa mig för eller är det normala värden? Kan inte så mkt om miljövärden och hur dem kan öka. Året innan hade den HC 006 och innan dess 086 det gör mig förvirrad.

Undrar lite över ägande av den här bilen,

Bilen togs in och registrerades 28/07-1999 av ägare X som inte körde bilen
2 månader senare såldes den och den första ägaren började köra bilen för första gången, sen såldes den till nuvarande efter 2år.

Det jag undrar är varför nån ägde bilen fast inte körde den under de första 2 månaderna, är det en varningsflagga? Varför köpa en bil och inte ställa på den?
Han kanske ville tjäna en hacka? Bilen kostade trotts allt 300K när den såldes.. eller är den skruvad?

Självklart oroar jag mig för att den är skruvad, alla tänker så import = skruvad.
Men hur långt kan den ha gått på 3? 10K mil?

Ska kolla bilen imorn, vad finns det för små ytliga knep jag kan kolla efter på importerade bilar som kanske är krockade/skruvade?
Tänkte kollar på linjer och avstånd mellan bildörr och dör lister..

Tack för svar
anledningen til latt den stått två månader kan vara skyltarna smat rege besigktningen.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Så länge avgasvärdena är inom gränsvärdena behöver du inte oroa dig. Vid en besiktning gör man inget för att få så bra värden som möjligt, utan så fort man fått godkända värden avbryter man mätningen. Värdena kunde alltså mycket väl blivit perfekta om man varmkört bilen ytterligare innan mätningen.
Är du ändå osäker är det inte speciellt dyrt att bara få uppmätt avgasvärdena, antingen hos Bilprovningen eller någon verkstad.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.