AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.280

Klock från bakaxel på M3 E36 -95

Har fått ett klonkande ljud från bakaxlen varje gång jag släpper upp kopplingen.
Låter som kardanen eller bak axlen skulle va lös.
Ljudet uppstod efter en ganska hård körning.

kan det va busningarna som gick åt he....e?
Eller vad kan det vara?

Väldigt tacksam för svar...
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej! Jag har precis samma felet på min M3:a från 94:a. Eller min klonkar när du trampar ner kopplingen väldigt fort. På typ 1:an och 2:ans växel. Har hissat upp bilen och tittade lite på bussningarna. Visade sig att bussningarna som håller bakaxeln på plats (antar att det heter bakaxel slället) var precis snör slut. Fattades typ 1 cm utav bussningarna. Så man kan tänka sig att bakaxeln rör sig lite när det är belastning pån. Och då är det inte så konstigt att det klonkar vid koppling och kanske till och med vid gaspådrag. Sitter 4 st bussningar i stället. Kolla dem, och är dem slitna så är det garanterat det som är felet. Har precis köpt PowerFlex bussningar dit så den ska bli tajt och stum i chassit! ;) Hoppas du fått nått bra tipps från mig nu iallafall. Mvh: Fredrik
Fritte525 vad gick bytet av bussningarna? Jag har exakt samma symtomer

'D'
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
Nya bussningar till hela bilen, powerflex kostar 3500kr hos Forza.se

Dallas

Länk
Kolla så att diffen sitter fast ordentligt först. Hissa upp bilen och starta den, tryck ner bromspedalen och släpp upp kopplingen stötvis medans någon under bilen tittar efter vad som är löst.
Zo
92
Zobra
Bmw M3 -94
328CIA, då tillkommer väl kostnaden på själva bytet till det? För 3500kr är vad bara materialet kostar?
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
Zobra: Helt riktigt, ingen aning om vad de kostar att byta. de e ju inget man gör själv utan att ha rätt grejor vad jag har förstått.

Dallas

Länk
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
Christian Ericsson: har du fått reda på vad som var felet på din bil. Startade upp min bil efter en vecka i garaget. och de klonkade rejält ifrån bakaxeln när jag körde iväg, vid gasuppsläpp och växelbyte. såg även en lite olje pöl under diffen. nån som vet vad som kan vara fel?

Dallas

Länk
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej! Ska lämna in min nu den 9/5 för silentbussningar. Kostade ca:1600:- på forza för 4st silentbussnngar av märket:Powerflex. Sen får vi se hur snabba dem är på bmw. Kommer med vad det kosta på måndagen då jag hämtat den. Mvh

IronIsHard
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
Hissade upp min bil idag, fick se nåt som var värre en ett par bussningar

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.