|
|
|
|---|---|
|
Hej. Det är så att det kommer något rasslande ljud från under sidan av bilen vid typ 2500 rpm. det rasslar när man passerar just det varvtalet eller om man står i N och varvar upp den och står still på det varvtalet. Det är som om något skulle sitta löst men varför just vid 2500rpm. Jag har steptroniclåda men det spelar ingenroll vilken växel man har i och den växlar mycket mjukt och fint i lådan. men jag vet inte om ljudet kommer från lådan.. Är det någon som vet något om detta fenomen. Alla svar är bra svar men jag har brukat sök fuktionen men inte hittat något bra. | |
|
Något sitter väl lite löst kanske, och att det låter vid just 2500 rpm beror i så fall på att delen har sin resonansfrekvens just där. Jag skulle gissa på avgassystemet (flexrör, katalysator, skarv, spricka), någon av dess upphängningar, eller värmesköldar. Kolla under och ruska på avgassystem och allt i dess närhet. Det kan i och för sig vara svårt att hitta ljudet utan att varva motorn för att träffa resonansfrekvensen. På en 320d -03 som vi hade rasslade det om flexröret vid vissa varvtal. Det gick inte att framkalla något ljud när man ruskade på systemet, men om man satte foten mot ändröret när det lät så tystnade det, och om man lyssnade under så kunde man höra vart det kom ifrån. |
|
| Tack så MYCKET Adelson. ska fixa tid på macken så jag kommer under och kan lyssna mm.. | |
|
Exakt samma rassel som du beskriver kommer underifrån min bil. Jag hade bilen på verkstan igår och dom konstaterade att oljudet kom från den ena katalysatorn. /// Erik |
|
| J_Bunke. Hadde dom en lösning på på det. typ bytta katalysator eller var det mer ett skönhets fel som man kunde leva med. | |
|
Dom menade att det (iaf i dagsläget) bara var ett kosmetiskt fel som jag nödvändigtvis inte behövde åtgärda + jag hade perfekta avgasvärden när jag besökte AB Svensk Bilprovning för någon månad sedan. Dock är ljudet lite störande så jag funderar ändå på att byta katten, att köpa en ny är inte att tänka på men väl en bättre begagnad. Att döma av www.laga.se är utbudet relativt stort så det borde gå att hitta en begagnad katalysator till en vettig peng. /// Erik |
|
|
Hejsan! Kan ju vara någon av värmesköldarna runt avgassystemet som sitter löst. Hade samma problem som du och på min bil så var det just en värmesköld som satt löst. Lycka till! //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.