|
|
|
|---|---|
| Hej jag har en 316 touring E30 -92 med motometer instrument. Den slutar ibland(ofta) att ladda utan att laddnings lampan tänds, man märker inget förän batteriet börjar att bli tomt, jag misstänker att det är något fel i instrumentet eller kan det vara något annat? är det någon som haft liknande problem? | |
| glapp intrumentet,kollat kablarna till generatorn?... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolen är slut. ///MVH Hasso Länk |
| och eller släpringarna | |
|
Tack för tippsen, men borde inte laddningslampan tändas om det är fel på generatorn eller kablarna? När man slår på tändningen och laddnings lampan lyser som den ska innan start så funkar allt bra, generatorn ger ca 14 volt när man startar och allt kan funka i ett par dar eller någon timme innan den ger upp. När felet inträffat så lyser inte laddnings lampan vid tändnings påslag,men allt hoppar sporadiskt igång igen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lampan lyser/varnar inte när kolen är slut. Men i ditt fall så har du fel i laddningslampkretsen, lyser inte lampan vid tändningspåslag är det nått fel på vägen, och då får inte generatorn nån magnitisering av fältlindningen = Ingen laddning. Dags att kolla upp kablaget till generatorn, samt även plocka bort regulator och kolen, kabeln från laddninlampan slutar normalt i ett fjäderbelastat bleck som vilar mot regulatorn i generatorn börja det bleck bli ärgigt och dålig spänst så får du problem. Nu självmagnitiseras sig en generator och laddar normalt utan att laddlampan behöver fungera vid tändningspåslag, men då måste motorn varvas upp över 3500 rpm och det måste göras vid varje starttillfälle för självmagnitiseringen försvinner så fort du motorn stannat. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack igen, då vet ja i alla fall var jag ska börja att leta fel. mvh Televinken1 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.