|
|
|
|---|---|
|
Vi har i hushållet en Z3 Coupé, som har börjat rosta i skärmkanterna och i trösklarna. Jag upptäckte att skämkanterna längst ner framför bakhjulen, och även längst ner bakom framhjulen börjat rosta - tydligen där däcksprutet träffar. Första åtgärden var då att lossa innerskärmarna för att komma åt även på baksidan av den uppvikta skärmkanten. Jag fann då att det fanns smuts, lera, löv mm inuti trösklarna. I främre änden på förarsidan ungefär 2 nävar goja, på övriga ställen något mindre. Jag har nu spolat ren trösklarna, men det finns fortfarande smuts mellan tröskelns inre kant och balken som den är skruvad mot. En del rost finns också här. Vad göra? Kan jag lossa tröskeln? Det finns skruvar på undersidan samt fram och bak i hjulhusen - finns det fler? Har någon annan råkat ut för detta? | |
|
Hej! Haft isär det mesta...det rätt som du säger det sitter ett antal skruvar undertill (8mm nyckel) samt i framkant och i bak kant. Det sitter även upptill du får lossa instegslisten (plasten) sitter med clips bara dra upp. I övrigt har jag märkt att rostskyddet är så dåligt på Z3 finns ingen tectyl på baksidan av fram och bakskärmar, tröskellister mm ingen vaxyta..det bara grundfärg så dåligt. Jag haft de borta och tectylat rejält på baksidorna detta gäller även insidan av dörrarna bort med klädseln spruta ett tunt rostskydd. Lika som du säger det mängder med skit som samlas bakom innerskärmarna in mot tröskeln. Lycka till. Mvh Kent. Min bil 2007 Länk |
|
| Inte ofta man får läsa om rost på Z:or ... | |
|
Hej! Förtydligar lite i mitt fall ingen rost alls utan gjort en ordentlig rostskyddsbehandling i förebyggande syfte. Mvh Kent. Min bil 2007 Länk |
|
|
Tack! mina proffs! inte visste jag att jag kunde lossa trösklarna, jag tittade på min bil och lossade samtliga skruvar på undersidan och av plåtens spänstighet så öppnade sig i spalt på undersida och jag bankade på tröskeln och ut kom nog som sagt ett par nävar skräp men torrt och fint därefter rostskydd och även lite silikontätning bakom framhjulet där innerskärmen möter tröskelns omvikning för att slippa mer gegga den vägen, då jag bara är vackertväderåkare så ska det nog räcka för min del mvh Uffe/bildock |
|
|
Det där får man nog kolla även om bettan bara kommer ut vid fint väder. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Jag tackar för svaren. Min bil (egentligen frugans) är en åretruntkörd Coupé. Jag har använt den till att pendla till jobbet med i vinter, så den har gått så gott som varje dag. Och: Jodå nog har den rostat alltid, även om det inte gått så långt ännu. Utöver vad jag beskrev i mitt första inlägg, så kan jag berätta att PVC-filmen är borta och ersatt av rost på vissa framåtvända ytor, nämligen omedelbart innanför trösklarna, längst fram, samt framför några av domkraftsfästena. Även under domkraftsfästena har lacken börjat släppa p g a krypande rost. Kommer att lossa trösklarna enligt någon av ovanstående metoder. Avser att lägga på grundfärg och underredsmassa. Man kan ju alltid hoppas att det fungerar, men mina erfarenheter (från 70-talssaabar etc.) är att det sällan stoppar särskilt länge. Troligen måste det upprepas varje vår. Känner någon till om man kan hitta stänkskydd för framhjulen någonstans? Återkommer snart med flera frågor. Bilen kräver omvårdnad även på andra sätt. |
|
|
av ovanstående inlägg så kanske man förstår att Z:an inte är så bra bil att använda som bruks, jag har tidigare frågat och fått svar att den inte har galvad kaross och det behövs nog med en åretruntbil vi som har den som hobby och åker på sommaren kanske förhoppningsvis klarar sig lite bättre Uffe/bildock |
|
| Om nu siliconet ligger an mot plåt så är det ingen bra ide för det "äter" på lacken vill jag minnas! | |
|
Beror på vilken sorts Silicon man använder, skall vara ättiksfritt silicon till bilar och båtar. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Ättiksfritt eller inte...har god kontakt med lackerare...hör de ordet silicon de kräks..en förmåga komma där man inte vill ha det..det omöjligt slipa bort lika vaxer rubbing som innehåller silicon det blir som små urgröpningar i lacken sett det själv och där är siliconet den stora boven. Så kolla putsnissar att vaxet är siliconfritt. Att det sen ska äta sig genom klarlack o färg tror jag inte. Rätt använt som bildock gjort är det kanon täta mellan den dåliga passningen på innerskärm o skärm + tröskellist. Passformen är inte mycket bättre en rostskyddet har jag konstaterat. Ger Er alla råd bort med innerskärmarna lossa alla bultar undertill samt fra o bak då går den vinkla ut få bort en massa lort..tryckluft går åt så klart. Sen tillbaka spruta ett rostskydd.Vet om att det inte ska vara bomtätt vid en innerskärm men här är det så dåligt nertill mot tröskellisten kan bli rena rosthärden om det får frodas. Sen tillbaka spruta ett rostskydd. Mvh Kent Min bil 2007 Länk |
|
|
Z3kent, givetvis avskyr lackerare silicon just på grund av så kallade siliconringar, men detta är ju bara ett problem om bilen skall lackas. Det går alldeles utmärkt att lägga ovanpå torr lack, då händer det inget. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Ang silikon, javisst det är väldigt jobbigt då man ska lacka MEN jag jobbade som lackare en gång i min ungdom dåvarande volvo pv, bland det första jag fick lära mig det var att tvätta bort silikon och gammalt vax innan någon slipning ens förekommit då det var rentvättat då först påbörjades slipningo.s.v. jag har hört från alla håll och under alla år därefter hur besvärligt silikoner är och javisst om man inte vet hur det tas bort och det har tydligen fallit i glömska hos dagens lackerare av inläggen att döma men vad löses det med? Du Pont´s prepsol!! har alltid använt det sedan jag gick i lära och har aldrig haft problem trots jag t.o.m. använt silikonpreparat, sedan ang tätning vid skärmen min filosofi är att endast täta där sprutet kan komma från hjulet alltså skarven innerskärm-tröskel men ovanvör tröskeln låter jag fartvinden komma in och lufta ur så gott det går och det gör det nog så otätt som det är och låta luften passera ut under bilen för det finns flera rätt stora öppningar mot underredet men att täta totalt då blir det rakt motsatt effekt mvh Uffe/bildock |
|
|
Aven jag som startade denna tråd har en del erfarenheter av silikon ihop med färg. Jag hade för bortåt 25 år sedan ett jättekul jobb som ansvarig för det som vi i högtidliga sammanhang kallade utvecklingslaboratorium och experimentverkstad inom Atlas Copcos ytbehandlingssektor. (Varken Atlas Copco eller jag ägnar oss numera åt ytbehandling). Alltnog: Arbetet kan beskrivas som en lekstuga för vuxna där vi tog fram sprutmålningsutrustning mm som kunde användas för industriell ytbehandling. Företaget sålde utrustningar både till våra svenska bilfabriker och till en del av de utländska. Om silikon sade man att det ger "pin-holes", alltså porer i lacken, och det var som någon redan har sagt målarnas skräck. F. ö. lär det vara silikon som ger hammarlack dess struktur. Jag var med om att sälja sprutboxar till Norge där man tätat springorna mellan plåtarna med silikon. Verkligen ingen bra idé. Det fick självklart saneras. Vid ett annat tillfälle lyckades vi leverera luftkranar smorda med silikonfett till en anläggning. Även detta en synnerligen dålig idé. Jag lärde mig även att det fanns speciella lösningsmedel för att ta bort silikon. Silikon kan även ha dåliga effekter på kontaktorer etc. där det förkommer elektriska urladdningar. Här kan hårda beläggningar uppstå som stör funktionen. Jag kan tillägga att vi var stora på utrustning för rostskydd, som vi sålde till de olika bilfabrikerna. Jag talar då om utrustning för behandling med Tectyl och liknande produkter. Synd att Z3:an inte kommit i kontakt med någon av dessa utrustningar eller rostskyddsprodukter. PS: Om Volvo 145 sade man att på varannan rostade bakluckan. Det var på dom exemplaren där man vänt rostskyddsmunstycket åt fel håll! |
|
|
tack för mycket trevlig och informativ läsning detta med silikon i hammarlack var nytt för mig men jag förstår att det är den som ger resultatet och det är ju precis så det blir om man lackar med silikonet kvar på ytan trevligt när någon kan ett ämne och kan delge oss andra med lite fakta det är det som leder en diskussion framåt och inte bara inlägg som inte har någon bärighet mvh Uffe/bildock |
|
|
Hur är det med Z4 Coupé, har den galvaniserad kaross? /Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.