AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.174

Konstigt fel med koppling... E39

Re
8
Realscrat
523i -96
Hej allihop.
Har en 523i E39 från´96
Och fick ett konstigt fel med kopplingen som ingen kan förklara inte ens bmw verkstad..
Det som hände var att jag rullade sakta framåt med 2ns växel i, ingen gas eller koppling och sen när det blev lite uppförsbacken började jag lätt trycka på gasen men bilen gick inte framåt bara varvtalet ökade, jag fattade först inte vad det var som hände och tryckte bara mer på gasen och 2-3 sekunder senare så rökte kopplingen och lukta som f...
Jag stannade bilen och lät den rulla ner och jag var helt säker på att nu är det god natt med den kopplingen men när jag startade bilen så fungerade kopplingen igen som den ska, alltså inget tecken på att det har gått sönder nåt eller nåt liknande.
Har testat kopplingen på flera olika sätt efter det och den verkar inte allts sliten eller liknande utan den "hugger i" direkt i alla lägen....
Har också kollat om det har läckt ut nåt någonstans men allt är helt torrt så mycke som jag kunde se så jag förstår verkligen inte vad det var som hände och vad kan jag vänta mig härnäst...
Mycket tacksam för alla teorier och funderingar eller om nån har upplevt nåt liknande...

Mvh. Realscrat
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
En teori är att slangen börjar bli dålig och då kan den fungera som en backventil.När du trycker ned kopplingen så kommer oljan in i slavcylindern men när du släpper upp den så blir det stopp och då greppar ej lamellen.Har varit med om det många gånger men då har det varit bromsslangar men principen är den samma.

Min bil Länk
Re
8
Realscrat
523i -96
Tack för svaret... 2002tii
Hade själv också lite funderingar på att hydrauliken inte släppte tillbax som det skulle men jag mistänkte att det kanske blev nån stop i CDV "fördröjningsventilen"... kan det stämma ? i såfall vad ska man göra, ta bort den helt kanske :) och få lite bättre koppling..

Mvh. Realscrat
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.