|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har fyndat mig en Mk3 navi på ebay som skall monteras. Men när jag ringde BMW i Solna idag så visste dom inte vilket adapterkablage jag skall ha. Någon här som vet artikelnummer och kostnad? Mvh, Fredrik | |
|
Hej, Om du inte har videomodul så behöver du inget adapterkablage alls för att navigatorn skall fungera. Om du vill ha videomodul alternativt vill att "död räkning" skall fungera så behöver du dock ett kablage. Jag kan ta fram numret på det om du önskar. /Andy |
|
|
Beolink: Jag har videomodul original, men det är inget jag har behov av att behålla. Tanken är mao att lägga videomodulen på hyllan och låta navin fixa grafiken. Så vad behöver jag för att få det att lira? Vad menar du med "död räkning"? Mvh, Fredrik |
|
|
En MK1 videomodul går dessutom aldrig att använda till en MK2 eller nyare navigator utan du måste ha en ny videomodul oavsett. Död räkning är att Navdatorn känner av impulser från hjulen och fortsätter framåt på vägen igenom en tunnel där GPSmottagning inte finns. En normal GPS har ej död räkning och då stannar bilen på kartan tills mottagningen återupptas. (Med lite meck kan man få igång detta iallafall genom att pilla med kontaktdonen) Om du kan leva utan ovanstående så är det bara att sätta den blå kontakten som går till videomodulen direkt i Navdatorn och låta den vita ligga löst och vips så funkar navigatorn med den nya MK3 mottagaren. (OBS glöm inte flytta gps sladden från MK1 ans separata gpsmottagarmodul till den lilla kontakten på baksidan av MK3an. /Andy |
|
|
Om jag skulle vilja ha igång "död räkning: 1. Vilket BMW kablage skall man köpa? 2. Hur "pillar man med kontaktdonen" för att få det att funka utan adapterkablage? Mvh, Fredrik |
|
|
Enligt RealOEM så skall det vara denna adapterkabel 61126907842 Denna ersätter alltså det supplementkablage du idag har till MK1:an. /Andy |
|
|
Alternativt så använder du den vita kontakten som satt i videomodulen eller en liknande och kapar lite sladdar samt petar in ABS sensorsignalen på rätt pinnar. Återkom om du vill ha pinbeläggningen. /Andy |
|
|
Bortse från föregående, såhär heter den troligen i sverige: 61126915132 |
|
|
Andy, Tackar för ovärderlig information. Vet inte hur man skulle klara sig utan autopower och dess hjälpsamma medlemmar. Om du har lust får du gärna fylla på med info om pinbeläggningen för att göra tråden mer komplett. Jag är säkert inte den sista som undrar över det här. Mvh, Fredrik |
|
|
Visst, Röd kontakt på MK3-MK4 Pinne 1: Backsignal från LCM Light Control Module Pinne 10: Vänster framhjul ABShjulsensor på ABS modulen Pinne 11: Höger framhjul ABShjulsensor på ABS modulen /Andy |
|
|
Adpaterkabeln du behöver är Nr 3 här: Länk . Jag gjorde samma operation på min och det fungerade bra inklusive det inte helt nödvändiga bytet av videomodul. 'Död räkning' (eng. ' dead reckoning'), eller kanske riktigare 'tröghetsnavigering' gör att navin kan ge anvisningar även i parkeringshus under jord, t.ex. men kanske viktigare även att den fungerar bra i stadsmiljö med höga byggnader. Mvh Björn |
|
|
Nja Balmgren, nr 3 är för att möjliggöra inkoppling av videomodul. INTE för inkoppling av stiften för "Död räkning". Om man ser det enligt din bild så skulle det snarare vara del nr 2... Nu råkar det vara så att BMW har ett flertal beteckningar på denna kabel, mycket beroende av land och årgång på bil, trots att kabeln är identisk. /Andy |
|
|
Jag har själv gjort denna uppgradering och det är Nr 3 som ovan som är adapterns som behövs. Jag gick faktiskt ut till bilen nyss och tog en bild Länk där detaljnumret 8 381 219 är klart synligt. Hela kabeln har fler kontakter än vad som syns i ETK bilden. Mvh Björn |
|
|
Btw, hur lyckades du få MK1 videomodulen att fungera med en MK2 eller nyare? Är du helt säker på att det var mk1 du bytte från och inte MK2? /Andy |
|
|
Betr: "Btw, hur lyckades du få MK1 videomodulen att fungera med en MK2 eller nyare?" Från mitt första inläg i tråden: "Jag gjorde samma operation på min och det fungerade bra inklusive det inte helt nödvändiga bytet av videomodul." och med detta avsågs att jag precis som trådskaparen först övervägde att skippa videomodulen helt men att jag till sist föll till föga och skaffade en i 'Mk2/Mk3/Mk4' utförande ändå. Min E38 tillverkad 11.96 var ursprungligen utrustad med Mk1 TV, Mk2 kom först senare. Bild på hela härligheten med 'nya' videomodulen/TV-mottagaren tagen i kväll: Länk Mvh Björn |
|
|
Men på så sätt så bytte du ju ut videomodulen, dvs skippade den gamla. Och även köpte en adapterkabel så att du fortsättningsvis kunde koppla in en videomodul. Precis som jag skrev tidigare: "En MK1 videomodul går dessutom aldrig att använda till en MK2 eller nyare navigator utan du måste ha en ny videomodul oavsett." samt "Om du vill ha videomodul alternativt vill att "död räkning" skall fungera så behöver du dock ett kablage." |
|
|
Äeeeeh, jag orkar inte kommentera upprepningar. |
|
|
För att undvika eventuella missförstånd vid köp av adapterkablage så är det följande som gäller. Beolink har rätt, jag dubbelkollade med bla bimmerboard.com och Yahoo-gruppen bmwnav. Vid uppgradering av Navi Mk1->Mk3/Mk4: Förbindelseledning, Part # 61126907840 Artikel #2 på Länk Vid uppgradering av Videomodul Mk1->Mk3/Mk4: Adapterkablage, Part # 61128381219 Artikel #3 på Länk Mvh, Fredrik |
|
|
Fick hem min 16:9 skärm i veckan så idag bestämde jag mig för att montera både den och Mk3 navin. Började med att montera bort den gamla Mk1 navin, tv-modulen och gps-modulen. Monterade sedan in den nya förbindelseledningen samt Mk3 navin. Fortfarande ingen bild på den gamla skärmen. Antog att problemet då låg i den gamla skärmen trots tidigare diagnos. Monterade ur den gamla och in med den nya. Fortfarande ingen bild. Dock blir skärmen "svart" när man slår på tändningen. 1. Har jag monterat förbindelseledningen rätt? Jag har anslutit dom kontakter som på nedanstående bild är markerade med grönt. Skall dom rödmarkerade även anslutas? Bild: Länk 2. Om ovanstående är rätt, hur går jag vidare i min felsökning? /Fredrik |
|
|
Eller har jag tänkt helt fel i ovanstående inlägg? Eftersom jag nu inte har någon video-modul längre. Skulle jag då kopplat den blåa kontakten från den gamla video-modulen till Mk3 navin istället för den blå kontakten i den nya förbindelseledningen? Dvs bara använt röd kontakt från förbindelseledningen för att få "död räkning"? /Fredrik |
|
|
Min tyska är ju inte den bästa, har inte läst ett ord sen nionde klass. Men på 7er.com finns det ett dokument som heter "Umbau des Navigationssystems vom E38 (7er BMW) von MK1 auf MK3/MK4" Länk Efter vad jag kunde förstå av det så skall man använda blå kontakt från gamla video-modulen till Mk3/Mk4 navin om man skall köra utan ny video-modul. Detta är nu provat, dock fortfarande ingen bild. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.