|
|
|
|---|---|
|
Var ute och lekte med bmwn för ett tagsen när plötsligt kylet spricker för mig vid över kylarslanganslutningen. Så jag fixar kylet och fyller nykylvätska, men lyckas inte lufta systemet då det hela tiden blir tryck i systemet och att motorn går upp i temperatur. Så jag funderar nu på om toppackningen är trasig och att det är därför jag inte lyckas lufta. Kan anledningen till att kylet sprack vara att topplockspackningen gick? Hade tänkt låna en avgasmätare för att se om jag har avgaser i kylsystemet. | |
| Toppackningen kan ju paja så att det blir tryck i kylsystemet, kankse är det det som hänt? finns flera smidiga sätt att lufta på utan att ha motorn igång, sök i forum så hittar du | |
| ska ta och söka på det, har bara hört att bilen ska vara jävlig att lufta | |
|
du måste hissa up bilen högt som faan fram när du luftar.. sitter väl en lite luftnippel på kylaren, annars sitter de väl en på termostathuset också? //Sången ur sexan är ljuvligare än fågelsång.. |
|
|
jo jag vet att man bör ha lutning på bilen.. nä, jag har bara en luftningsnippel på min. |
|
|
jag har aldrig haft problem att lufta min, finns iaf bara en luftskruv på kylaren, öppna den fyll vatten tills det inte går i nå mer. starta bilen, full värme, få upp tempen så termostaten öppnar. behöver inte ha luftskruven öppen. håll lite varv o håll efter nivån. är mycket ovanligt att topppackning går på M50in, men de e klart de händer. |
|
| Vart sitter luftskruven på M50B25? Är det den lilla som sitter brevid expansionskärlet till kylvattnet? | |
| jo | |
|
nä ja tycker inte det ska vara så svårt, men uppenbarligen är det något som påverkar att jag inte lyckas. Kan tillägga att bilen är import och gårr snart 23k mil, vattenpumpen ska va bytt relativt nyligen enligt förra ägaren, men funderar ändå på att skruva loss och kolla så att både den och termostatne fungerar som dem ska. undear föresten vad det är för givare som sitter i botten på expantionskärlet?, tog nämligen loss den i sammband med att jag fixade kylet och de var någon beläggning på den som hade lossat och börjat ärja under.. |
|
|
Om du misstänker att du har blåst topplockspackningen så åk till en verkstad, de har utrustning att kolla efter avgaser i kylvattnet, kostar inte mkt och går väldigt snabbt. Kan ju vara ett enkelt sätt att ta reda på om det är någon idé att lufta. |
|
| ja, precis som jag skrev i mitt första inlägg så ska jag mäta om jag har avgaser i kylvattnet när jag får möjlighet att göra det innan jag börjar skruva isär något. Vill ändå kolla om flera har varit med om liknande problem med sina bilar. | |
| kolla vatten pumpen | |
| Jäpp, jag ska kolla den! den ska vara bytt -04, men det är ju ingen garnati att den är hel precis. | |
| rotorn till vatten pumpen till m50 motorn är i plast och har en tindens att alltid spricka och tappa greppet om axeln köp en på mekonomen i stället för på bmw så håller den för alltid | |
| okay.. tror inte vattenpumpen som sitter i är från bmw, men får sen när jag skruvar isär det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.