|
|
|
|---|---|
|
Bytte tändstift igår på en 525 92:a kör med ngk samma som satt i innan. När man startar bilen så verkar det som det går på 3 cylindrar det sprakar och misständer. Det jag misstänker är att jag inte dragigt åt tändstiften ordentligt då jag tog i väldigt lite pga jag är rädd att dra sönder gängorna. Hur hårt kan man dra stiften jag har ej tillgång till momentnyckel. kan det vara en kabel till tändspole som lossnat? Börjar bli riktigt trött på den här bilen nu då det kostar mer än vad det smakar. Ser inget värde i bilen utan vill bara få den att gå igenom besiktningen. | |
| Hur hårt skall man trycka dit tändspolen, det verkade som att det endast gick att lägga den i hålet och skruva dit. | |
| Antagligen är det någon/några av "förlängarna" som sitter mellan spolen och tändstiftet som gett sig när Du var där och mekade. Köp 6 nya på BMW - kostar inte många kronor styck så har Du fått bort den felkällan. Hade själv problem med dålig gång som försvann helt och hållet när jag bytt dessa. | |
|
Är det något som man sätter in i "rören" som går på stiften? Någon som vet vad dom kostar? |
|
| du glömde inte jordflätan mellan spolarna??? | |
|
Jag hade bara 2 jordflätor, nej jag glömde inte dom. kan det vara så att jag itne drog åt ordentligt ,....? |
|
| Efter att tätnings brickan på stiftet ligger emot sätet så kan man dra ca ett halvt varv utan risk för att skada gängan , obs detta gäller nya stift och har de varit dragna en gång så får man använda känsla istället.Tändsploarna skall inte bottna mot fästet bara man lägger i dom utan man skall behöva trycka ned dom sista biten(fjädrande).Även om du skruvade i stiften för hand så skall den inte gå så dåligt som du beskriver så det måste vara ngt annat du gjort fel , ta isär och dubbel kolla allt. | |
|
Dra med momentnyckel om du inte litar på din "känsla"! Normalt brukar stift med packning ha ett rekommenderat moment på 20-25nM (och det är relativt hårt när man står och oroar sig för en alu-topp) ;o)) Skulle tro att de flesta drar stiften lite för löst generellt. Packningen skall plattas ut ordentligt och det skall kännas "fast" efter man fått packningen att bli platt... Här är lite matnyttig info: Länk Om man skall använda lite alu-/kopparpasta på gängorna eller inte, tvistar de lärde om. Men det skär i hjärtat när man försöker gänga ur stift som suttit länge och därför fastnati en alu-topp - stiften formligen skriker och man får vara väldigt försiktig för att undvika gängpaj eller sönderdragna stift...jag brukar därför ta en liten klick (behövs inte någon större mängd) alu-pasta på stiftens gängor om de skall sitta i en alu-topp! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Problemet löst jag hade vänt på 2 st tändspolar, dom hade lika långa kablar. Det står på paketen att stiften skall dras 1/2 - 3/4 var så jag lossa dom jag hade knappt dragigt ett kvarts varv så det var nog aldeles för löst. Körde en 3 km innan, kan något ha tagigt skada, det lät ju knappt något fel på lite högre varv. Nu sitter stiften som dom skall den svarar snabbare på gas och går jämnare. Bilen gick även igenom besiktningen så nu slipper man ta det föränn i höst. Han något ha tagigt skada av att man vänt 2 tändkablar, mer än att det läcker ut oförbränd soppa. Nästa grej blir nog byta ventilkåpspackning. Kan tillägga att det gick lugnt å fint att vrida ett halvt varv så 3/4 hade nog ej varigt någon fara, tror inte ngk skulle skriva det på förpackninen om det ej var generellt. Dom vill nog inte bli stämmda av bmw =) |
|
|
Du kan vara lugn, ska inte ha hänt något på den stunden. Kan som redan nämnts vara lite lurigt med stiften när man ska till att dra dem första gången, men det känns ändå rätt väl när det sitter i botten och packningen plattats ut. Annars får du lyda Johan B´s råd. Man lär av sina misstag :) //Devva |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.