|
|
|
|---|---|
|
Hej, Som rubiken lyder! Har haft detta problem i några månader och kommer helt planlöst vart 100-200e mil i stads som motorvägsfart dock alltid när jag haft farthållaren inkopplad! Motorn bara tvärdör en eller två tiondels sekund och går sedan nån sekund för att tvärdö igen och så här kan det hålla på 1-3 minuter och sedan försvinner det helt för att komma tillbaka någon vecka eller månad senare!? Har kollat igenom forumet men har svårt att hitta möjlig orsak! Har även märkt att DSC blinkar för minsta lilla ojämnhet eller typ när jag ska accelerera ut på motorväg från kraftigt svängd utfart! Håller abs givarna på att ge upp? Detta sker bara vid gaspådrag, litet som stort! Dock! Även om jag stänger av DSC systemet så tvärdör bilen som ovan beskrivet! Har nyligen bytt ut en spole som var slut, satt i ny vevaxelgivare och gjort fullständig diagnoskoll utan att hitta något! För något år sedan satte jag i en ny kamaxelgivare! Har också fått nya abs givare på garantin för 5 år sedan! Tacksam för svar! Mvh/Mike | |
|
Har för mig att abs-givaren som sitter höger bak även ger signal till farthållaren. Har lite bråttom nu men sök på forumet så finns infon där. Med all sannolikhet givaren som styr farthållaren som är på väg att ge upp helt. |
|
|
Hum är det inte så att DSC-lampan blinkar till om motorn dör? Alla lampor blinkar ju till en gång vid start för att släckas någon sekund senare... Det var iaf så här på min e39a när kamaxelgivarn hade gett upp... Dom hittade felet i en felundersökning via dator på BMW... Åk dit.. Kostar inte en förmögenhet... Tror att jag betalade 400:- för min undersökning. |
|
|
Hej Mil! Det står inte vad för E39a det gäller men jag tror som Bmw-lelle MEN det låter lite likt mitt problem. Trasig LMM. Länk Hoppas det löser sig!! _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Hej allihop! Tack för svaren så här långt! DSC lampan tänds inte när bilen tvärdör! Bilen fortsätter att tvärdö även efter jag stängt av DSC. Jag tror också att någon av givarna är kass då DSC lyser för nästan minsta lilla gupp i vägen vid lands/motorvägsfart. Tack för 'höger bak' tipset. Har jag två fel eller hänger de ihop? Men jag kan inte riktigt se att DSC skulle vara boven för tvärdöendet för det sker även efter att jag stängt av DSC!? Man kan ju hoppas att det är så och att 'bara' en givare behöver bytas. Kan det vara så att när givaren 'ballat' ur så ligger DSC lite efter och jävlas trots jag kopplat ur systemet? Tvärdöendet försvinner som sagt efter 1-3 minuter efter DSC varit urkopplat!? Det har hänt 4 ggr sedan februari! Får köra en ny diagnos! När min kamgivare var sönder så indikerades det inte på diagnostest utan vid handmätning insåg min mek att värdena inte stämde! Verkar som om givare mm måste gå helt sönder eller tappa mkt av org värden för att indikera i datorn. Bara ett tips till alla som har problem men inte ser något på diagnostest! Tack så länge/Mike |
|
|
Ett litet tillägg till vad jag observerat! När motorn tvärdör den där tiondelen och startar igen lyser/blinkar aldrig några lampor som vid normal uppstart!? /Mike |
|
|
Hej tar upp tråden igen, Det hela slutade med att bilen tvärdog och efter ett antal omstarter med 'abs' kontakten på gasspjället bortkopplat, kunde jag lunka vidare till verkstad. Där konstaterades att höger bak abs givare hade lagt av! Denna är nu utbytt! Bilen har inte konstrat sedan dess. Men däremot har jag lagt märke till att vid väldigt lite gaspedaltryck, typ när man kör i stan på högsta växeln, så känns det som den tappar drivet, ungefär som det vore ett glapp mellan gas av/gas på!? Någon som vet? Kan det vara den elektroniska gasstyrningen som ballar? Mvh/Mike |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.