|
|
|
|---|---|
|
Hej, Lite nyfiken på vad ni kör på för bränsle i era Z:or och varför 95, 98 eller något annat som v-power? Vissa påstår att 98 med sin högre oktanhalt ska ge mer prestanda dvs mer kraft och snålare att köra på än 95:an. Mvh | |
|
Kör på 98oktan, har gjort lite helt ovetenskapliga tester och då har det visat sig att det går jämnt ut oavsett vilken bensin jag kör på... På 98oktan drar den mindre men det kostar mer, och tvärtom på 95oktan. //Daniel |
|
| 98 :) | |
|
På 2,8'orna som jag hade förut brukade jag köra 98/V-power då jag inbillade mig att den gick bättre/drog mindre då... Med 3.0'an har jag dock inte märkt någon som helst skillnad vilken bensin jag kör på. Jag har dock inte nån snittförbrukningsmätare på min 3.0'a så jag har inte kunnat kolla den på det sättet så har nån annan möjlighet till det så vore det intressant att veta. /Magnus |
|
|
Jag kör på 98 oktan. På båda bilarna. Man vill ju ha max effekt i motorn när det gäller. Har inte provat mig fram. Men det blir inte mycket pengar i månaden i skillnad. Lars... |
|
|
Satt på bibblan och läste MC-nytt och Bike senaste nr. Kommer dock inte ihåg i vilken de stod .Det var test av MC på den bensin mc:n var byggd för och i Sverige och övriga länder i Europa är det 95oktan de har testat med 98 och v-power de gjorde ingen skillnad på varken kraft eller förbrukning. Jag har provat vid ett tillfälle v-power på min Z4 2,5 samma förbrukning som vid 95 |
|
|
kollade nu det var Bike jag läste det senaste nr. |
|
| Jag har kört på 95, fråga mig inte varför men tänkte prova 98 ett tag. Är det ok att blanda 95 och 98 eller ska jag försöka köra upp tanken så gott det går innan jag fyller på med 98? | |
|
Du behöver inte tömma tanken innan du fyller på med 98. Jag blandar lite mellan 98 och V Power, dock aldrig 95. Båda mina beemers får denna föda. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
jag har tankat 98 men nu tas den bort av det märke jag använt så jag är därför hänvisad till 95 om jag vill fortsätta där detta kanske är en linje som andra märken också kommer att följa framöver mvh Uffe/bildock |
|
| Jag började på 98 när jag köpte bilen, men för ett par månader sedan blev jag tvungen att tanka V-power och sedan dess har jag inte vågat gå tillbaks till 98... Man vill ju ge bilen det bästa, fastän det antagligen inte gör någon som helst skillnad! | |
|
Jag kör rapsolja, går som ett skott! finns inte det ute på åkern så får det bli 98 oktan lägre än så för jag absolut inte gå, då bärgar jag den hellre! :) |
|
|
En Standard motor kan nog ta variationer i bränslekvalitet. Men jag kör ändå alltid med högsta tillgängliga oktantal. Lite att läsa om oktantal Länk "M Behöver Inga Gimmicks" |
|
|
Kör alltid på V-Power, eftersom det är bäst kvalité på den bensinen... Då vet man vad man får för pengarna.. M Power!!! The one and only power! |
|
|
Jag tankar aldrig annat än 95 oktan, anser mig inte behöva det. /Masten Besök gärna min blogg! Länk |
|
| M-en går på helst på V-power och i undantagsfall 98. | |
|
Min 1.8 surplar alltid i sig 95 oktan. Känns totalt onödigt med 98 eller V-power med 116-glidarhästkrafter ;-) ______ Joel - Länk |
|
| Får ta och prova 98 och v-power och se om man märker någon skillnad. | |
Ragemannen |
enbart 99 BMWholic |
|
Finns ingen anledning att köra en orginalmotor på annat än 95 oktan om det inte är en motor med hög kompression. Anledningen att man går upp i oktantal är att motorn inte ska spika, det gör inte en standardmotor med normalt kompressionsförhållande. Dom allra flesta motorer är byggda för att fungera med 90-92 oktan och uppåt som är vanligt i många europeiska länder. Bli inte lurad av bensinbolagen du också. |
|
|
jonskter: det är bmw som rekommenderar att man skall köra på 98 men självklart kan du köra den på lägre, sedan vad bensinbolagen säger är en annan femma för de vill tjäna penagar. Men har svårt att se vad bmw vinner på att säga till sina kunder på att köra högre otkan om de inte tycker att deras motorer går bätttre |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.