AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.472

E34 för 25000:- ?

Hej!

Jag har kommit fram till att det är dags förn bil till. Är riktigt sugen på en E34. Bilen kommer främst att användas till att köra till och från dagis, jobb, lite handla etc.

Givetvis får man ingen ny bil, men vad kan man förvänta sig för de pengarna? Går det att hitta fräscha ex eller är det enbart lik kvar?
Vad skall man förutom det som står i beg-guiden tänka på?
Vilken motor är att rekommendera, är inne på en 525:a. Skiljer det mycket i driftsäkerhet?
Hur håller elektroniken på äldre BMW?

En sista fråga, hur mycket får man ge för motsvarande M5:a? Inget utställningsskick men så att den fungerar och ser någorlunda ut.

Mycket frågor som ni märker och jag är tacksam för all hjälp!
Är tråden knasigt placerad ber jag er ödmjukast att flytta den.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det finns helt okej bruksexemplar för 25k. Jag skulle försöka hitta en 525 från 1993 eller nyare då vanos kom. Det medför bättre lågvarvsegenskaper. Motor & drivlina är mycket hållbara konstruktioner. Dessutom är den extremt lättmeckad när det är dags att byta slitagedelar.

Jag har inte haft några större bekymmer med elektroniken i min. Bromsljuskontakten gav upp för ett år sedan annars fungerar allt. Kanon bil om du frågar mig. Jag kör ganska mycket landsväg men förbrukningen för mig ligger på 0,87 l/mil mellan tankarna.

Du kan säkert hitta M5:or för 50k men då är de sällan i toppform. 525 är maskinellt säkrare köp då de oftast gått betydligt lugnare.

En normalt skött 525 har många mil kvar. Bara olja och filter byts regelbundet så tickar de och går tills rosten sätter stopp för fortsatt liv. Det är just rosten man leva med med alla äldre bmw.

Ok, tackar!

Manuell låda är väl som vanligt ett "säkrare val"?
Är det kemkedja på alla sexor från -91? Vilken är bytesintervall på bilar med kamrem?
Hur stor skillnad gör vanos? Jag har nämligen hittat en - vad det verkar - fin -91.
Sista fråga, vad är grejen med förarstolen, är det sällsynt låg kvalitet på tyget? Tycker man ser snik-japaner som gått lika långt med fräschare stolar?

Lika bra att satsa på skinn! ;-)
Olika saker spelar in, antalet i och urklivningar vikten på personen som kör en tung människa sliter mer på tyget.
Men jag håller med kvaliten på dyket verkar lite sådär, mitt baksäte har spruckigt i fibrerna dom har liksom delat på sig.

dock ej framstolarna och det är ändå där man kör, men det är något man får leva med på en gammal bil.
Bilar är som båtar dom är döende objekt hur fina dom än är, dvs du kommer alltid få serva och underhålla.

Köp en touring det hade jag gjort, sedan är värdelös som packåsna.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Har aldrig kört någon 525 utan vanos men tror inte att det märks särskillt mycket.
E34 är en ganska gammal bil nu, räkna med att få byta en del slitdetaljer.
Allt kanske inte fungerar som det skall.

Tackar för all feedback!
Huvudfrågan var som sagt huruvida man kan hitta ett vettigt exempla för pengarna eller om det bara är lik/hinkar kvar. DÄr tycker jag att jag fått lugnandesvar! :-)

Spider:
Jo givetvis är det så men det är å andra sidan de flesta (intressanta) bilar i den prisklassen. SLitdelar kommer man alltid att få byta, det är mest en fråga om is i magen och hitta ett bra ex plus en del tur givetvis. Just slitdelar slår dock ganska jämnt oavsett bil. Givetvis sliter en tung bil mer, men återigen - take the good with the bad! ;-)

LexCom:
Ok

Delorian:
Touring eller sedan. Är egentligen inte ute efter utrymme eftersom förstabilen är en kombi. Det blir nog mer en fråga om att hitta ett vettigt exemplar. Samtidigt kan jag tycka att sedanen är snyggare medan kombin generellt sett har klarat sig bättre från "styling".
mo
154
morris77
325 coupé-07
Hej!

Skulle vilja tipsa om en 518. Sålde nyligen min egen 518 för just 25 000 kr, och det var en helt rostfri bil i mycket gott skick utan några skavanker och med bara 11 000 mil på mätaren. Grymt mycket bil för pengarna - har själv kört bilen i 5 år och inte haft några stora problem.

Mvh
F.
Da
9
Daniel___
525i 24v -91
Då vill jag i samma veva starkt avråda från en 518i! Varför? Jo, trots att den har väsentligt mycket mindre effekt (och framförallt vrid) än en 525i så drar den inte så mycket mindre, detta eftersom E34 är en rätt tung bil och då måste den stackars fyran varvas en hel del. Jämför själv bränsleförbrukningen:

Länk

Har själv en 518is -88 (dock en e28, men den är lättare och trots det så är den riktigt slö + att den trots detta inte drar så lite). Även om du inte köper en E34 för att ha den för buskörning eller liknande så avråder jag från 518, mycket bättre att skaffa en 525i (91-) eller möjligen en 520i (91-) om man vill vara ekonomisk
Har själv haft 2st 518 och håller med Daniel. Dom är riktigt slöa, men som köra till jobbet bil funkar den bra, den går lika fint i 90 som andra BMW men försök inte att köra om någon :)
Och så är ju 518 ganska billig att äga, men den är inte så kul som en 525, den saken är klar.

Jag tycker du inte ska spetsa in dig på just en 525 e.d, utan leta 518, 520, 525 och kanske även 530. Var inställd på att när du åker och kollar kommer det inte vara som säljaren skriver i annonsen, ta allt med en nypa salt. Har man de kraven enl beg-guiden så kan det vara svårt att hitta ett vettigt exemplar, iaf på kort tid.

Jag letade E34 ca 1½ månad innan jag hittade min nuvarande 520, ändå hade jag inte speciellt höga krav mer än enl-beg guiden. Min uppfattning var att det är ganska svårt att hitta en vettig E34 för runt 25000 kr, men har man tålamod och inte köper första bästa så hittar man på nått bra till slut. Men vem vet, jag kanske letade bil i precis fel tillfälle på året då det bara fanns skit på marknaden...

Du kan skaffa en 518 tycker jag, men i så fall 95 el nyare då det kom ny motor med kamkedja. Jag var själv väldigt inne på en sådan, men 520n dök upp så det blev den istället. Finns mycket att skriva.
gu
98
guwib
525iA-94
hittade min för 28 000.
16000mil import, exemplariskt skött,>1500mil om året i 7 år.
har kvitton för över 25 000.
helt felfri exakt överallt,inga konstiga fläckar eller slitage.maskinellt =suverän.
dock den där jävla!!! rosten vid tanklocket.samt gammal p skada vid bakdörren.

men det är snart ett minne blott.., har bokat tid hos plåtslagarn.

när det e gjort så är det EN av sveriges finaste e34 garanterat..

fyfan.. jag älskar min bil!
snart kommer sportsystem+ny sportinredning-helst skinn eller delskin från ngn m5.

who´s the man?
gu
98
guwib
525iA-94
det jag ville säga är att det finns guldkorn, men man måste ha ögonen öppna +lite tur för att hitta dem..

rätt skött så e jag övertygad att jag kan ha min bil hela livet.
behöver jag tillägga att ja e pedant?!

who´s the man?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.