AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
809

Turbo vid besiktning?

Jag vet att detta ämne har varit uppe tidigare man eftersom jag själv och antagligen andra med mig vill ha ett bra svar på hur man får igenom bilen med turbo så är jag tacksam om alla med kunskap och vetskap om detta kan titta hit.

Jag CITERAR Jesperado här:

...Vi är utan problem eniga om att bilar som inte är registreringsbesiktade med turbo, kompressor eller lustgas inte får ha dessa saker vid en kontrollbesiktning, påföljden skall vara ett föreläggande om registreringsbesiktning (detta är också den enskilde besiktningsteknikerns instruktion i sin helhet). Dock har juristerna efter ett par prejudicerande fall i dessa frågor tolkat lagen som följer (Inte någon ordagrann beskrivning av tolkningarna, men i sak riktig): En turbo utan innanmäte övergår snabbt som en höna skiter till att vara en skum bula på avgassystemet, inte snygg men fullt tillåten.

Så min slutsatts är denna, att om man plockar bort innan mätet iturbon så gården igenom besiktingen.

Men då dyker ett annat problem upp, hur vet besiktningsmanen att turbon inte fungerar?
kan han inte kräva att man ombesiktigar bilen?

Måste man plocka bort alla slangar till turbon eller är det bara innanmätet som man behöver tömma?

Tacksam försvar.
Max
om du kommer in till besiktningen med ett hölje istället för en hel turbo så lär dom ju minst sagt undra vad fan det ska vara bra för, och att bevisa att den inte funkar kan ju bli knepigt..

och ska du hålla på och kladda med slangarna och det varje gång så kan du ju likaväl ha smarta kopplingar till avgasrören och så.

annats får du bygga in turbon innuti ett STORT extractor grengör, så den inte syns, hehe, fast det kanske itne är så bra om man inte vill att det ska bli härdsmälta av hela skiten.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Man har ju läst om folk här som fått igenom sina bilar med kompressor och allt möjligt, ibland genom att ta bort remmen men ibland utan att plocka bort nåt alls.
Kanske samma sak med turbo, satsa och hoppas på det bästa.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Om du tycker det är värt besväret att tömma turbon så funkar det ju.

Jeppe
StreetRacer
En tusing och ett äpple funkar det också =)

BMW 325 T @ 340 Bhp
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Lämnar du någon form av garanti på det StreetRacer?

Jeppe
Visa användare
253
Hazze
318-83 e21
M3 e46-01
316ti compact-02
De va ett jävla tjat om man kan bes med turbo,är ju för fan bara att ta bort turbo med tillhörande detaljer.
Vi vet ju att det inte går att få en bmw godkänd med turbo??
Och är man så pass händig att få dit en turbo så är det väll inte så svårt att ta bort den vid bes?
Mvh Hazze utan turbo vid besiktningen..

StreetRacer
Nej, absolut inte Jesperado, jag håller med Hazze jag...

BMW 325 T @ 340 Bhp
men vad händer om man är med i en olycka? med turbo och bilen inte är registrerad med det? vad händer? gäller trafikförsäkringen då? det enda som spelar roll för min del..

och vad händer om man blir stoppad och dom kollar bilen? blir det böter/reg bes/vanlig besiktning?

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.