AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
954

Dumpventil eller ej?

Har fått höra att det inte blir bättre om man byter till en större dumpventil, har hört att bmw`s org skall vara lika bra, stämmer det?

Kricke
bättre? vad är det du vill förbättra då?

vad har du nu? en avlastningsventil eller? som släpper tillbaka luften i luftboxen?

och du vill byta till en riktig dump som pyser?

den största skillnaden är ju ljudet, som visserligen är ganska coolt.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Ja har en 745 med turbo då, men har hört som sagt att org skall vara bättre. Med större dumpventil kan man få bättre acc. Tänkte om nån vet hur det ligger till

Kricke
är det dump eller avlastningsventil då?

enda skillnaden med större dump är ju att dom klarar högre laddtryck, och kanske öppnar upp mera så det blir snabbare tryck när du gasar efter växling.

Det är en dumpventil, en ganska stor av dömma av han som säljer den. Men hur bra är bmw`s orginal?

Kricke
PETER.O
en dumpventil ger bara bättre acc i en bil som man
släpper gasen vid växling (manuell låda) . 745:an
fanns väl bara med automat ,men du kanske bytt
till manuell?

mvh Peter

men är det avlastningsventil så är det ju samma sak, och det blir ju bättre även med automat, för man släpper ju gasen ibland..

en dump eller avlastnings ventil gör ju att turbon inte slits så mycket heller.

jo jag har bytt till manuell låda, så jag tror att ventilen skulle gynna mej. Men har hört att min orginal skall vara lika bra? HMM...

Kricke
har du mycket uppskruvat laddtryck då?

är bilen orginal förövrigt så går den nog bäst som den är...

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Sitter det dump orginal på en 745 från 82???

//Ticco

"NICTIC RACING"
Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
om jag har fått allt rätt så ska en dump släppa ut trycket så att turbon in stannar lika snabbt = bättre snurr när du sickar i nästa växel... jag kan ha fel...

kör i diket eller smaka på
(¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸shockvågen ¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯)
ja, exakt det är vad en dump gör, när den stänger så snurrar turbon fortfarande och då blir det tryck fortare... dessutom håller turbon längre när den inte bromsas fort...

men avlastningsventil har ju samma funktion, bara det att det typ släpper in luften i luftburken igen, alltså ett slutet system, och då får man inte heller det kända psssssch! ljudet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.