AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
868

Pris på oljeservice 323a?

Är dags för oljeservice om 450 mil för min 323a, vad kostar en sådan service hos en bmw-verkstad?
byta olja kan du göra själv! tar inte mer än 10-15 min kanske.
nä men man vill gärna ha en stämpel i serviceboken och få servicelampan släckt serru:)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har inga exakta priser,men runt 2500:- nånstans får du nog betala...
Kolla lite på andra verkstäder än just bmw,då kan du säkert få de nån hundrig billigare.
Sen gör de ju igentligen inte så mycket om man kör en oljeservice själv lite då å då och sparar kvitton...syns ju iaf att man underhåller den.
jo de e sant men hur får jag släckt oljelampan då?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Då använder du dig av en sån här:Länk
åfan, det verkar ju smidigt, vad för olja rekommenderar du att jag använder?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ja de är riktigt smidigt...men tänk på att de är på egen risk man gör de,finns inga garantier om de skulle bli nå knas me de efteråt....Jag kör me sådan själv och de fungerar hur bra som helst,och har aldrig hört nån som fått nå strul efter man nollställt de själv.

Tycker helt klart du ska använda en helsyntet olja med en 5w-40 klassning tex...tror dom använder 0w-30 eller 0w-40 olja på bmw om ja inte minns fel nu..? rätta mig om ja har fel...
Men som sagt så duger en 5w-40 olja mer än väl.
Jag kör själv på valvolines synpower 5w-40 och är mycket nöjd...Den är även Bmw Longlife-98 klassad.
Men de går lika bra med motsvarade oljor från tex castrol,mobil 1 mm...
ye
78
yerixon
X1 18d xDrive Sportline -14
Klart du ska skicka in den på verkstad och få boken stämplad. Arbetskostnaden är försumbar i sammanhanget. Det är oljan som är dyr. Sist jag bytte på min 328 -99 så kostade det ca 1800 och arbetskostnaden var ca 200. Så ska du spara stora pengar så gör du det på oljan och det är ju INTE att rekommendera...
Ky
32
Kylarn
545iA -04
Det kostade mig 2186,88 kr den 12/12 -06 på BMW-verkstad.
Materialkostnaden var 1630 kr ,jobbet kostade 506,88 kr och en miljöavgift på 50 kr.

Jag tycker inte att det var värt pengarna, men jag böt även bromsolja och lät dem titta på en ihängande motorlampa också. Nästa byte gör jag själv eftersom detta även var ett extrabyte.
Ky
32
Kylarn
545iA -04
Oj, jag glömde momsen på 546,72
okejokej, får se hur jag gör när de väl blir dags! tack för hjälpen iaf
Hahaha denna stämpel hysteri har gått för långt.

"Materialkostnaden var 1630:-" (Tyckte ifs inte det var värt pengarna)
"1800:- och arbetskostnaden var ca 200:-"

Ta inte illa upp nu =)
Visst är det viktigt att byta till bra och framför allt rätt BMW klassad olja till era bilar men ni verkar tro att ni kör omkring med F1 motorer när ni glädligen vill betala nästan 300kr/l för oljan när man kan köpa rätt olja för 400-500kr och orginal filter för en hundring och byta själv. Jag kan ju säga att skulle jag köpa en nästan 10år gammal bil så håller jag sparade kvitton mer eller mindre lika högt som en BMW stämpel i boken.
Fast det är ju klart är det en M3 eller M5:a så kanske man skulle tänka annorlunda?
Hur som helst så kan man inte räkna med att få tillbaka alla "stämpelbok" pengar om nån nu trodde det.

MVH
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Bilsteins Motortvätt, det är ju i princip en oljeservice med en invändig motortvätt emellan, tror den gick på 1200kr, sen får man räkna till material på 700kr?

Finns nog ett par verkstäder i Halland kolla här för mer info:
Länk

Jag antar att de stämplar och nollställer, men inget jag vet!

// MVH Jocke
ri
72
rillejo
320i -92
Skulle vara kul om ni med materialkostnader på uppåt 2 tusenlappar eller mer specade vad det är för material. Tycker det låter väldigt maffigt för lite olja o filter. Sedan undrar jag vad det är för firmor som bara tar 200kr för arbetet. När jag lämnat in bilen på rep här i Nässjö har de hos bättre verkstäder tagit 500-700kr /timman bara för arbetet.

//Rikard som alltid kommer byta oljan själv.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
500-700kr i timman för ett arbete som tar 20 minuter om man rör på påkarna... blir väl inte så mkt mer än 200-300.. Visst går det men har aldrig varit med om det.

// MVH Jocke
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Finns inte en chans att en verkstad skulle kunna ta 200:- för arbetet i normala fall,måste ha vart nån kampanjvecka lr liknande...200:- täcker ju inte ens lönen för den som gör arbetet.
Om dom nu mot all förmodan skulle ta de för arbetet skulle de va kul å se hur länge deras verksamhet skulle hålla.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
om man är relativt rapp så kan man fixa ett byte med nollställning på 20 minuter... och taxan är på 600kr/h så blir det ju inte mer än 200... Skulle ju i princip kunna gå, speciellt om det är en enmansverkstad...

Det är väl knappast så mycket man betalar i praktiken för de flesta tycker inte det är lönt att påbörja något för sådana struntsummor, så en ingångskostnad brukar väl smällas på och då hamnar hamnar på lite högre nivåer.

// MVH Jocke
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Precis...de är garanterat fasta kostnader på sånna där jobb.
Hur skulle de se ut om ja tex lämna in min bil idag på oljeservice,och de tog 23 minuter säger vi för att fixa de och de kosta en viss summa.
Sen kommer du dagen efter med likadan bil och samma service,men de tog då 31 minuter och du får betala för de....skulle bli lite tjafs i kassan rätt ofta då va? :)
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Länk här kan du köpa färdiga servicepaket och få BMW long life olja,billigare än i butik.
Ky
32
Kylarn
545iA -04
Här kommer den exakta specen som rillejo frågar efter.

APRIS BELOPP
ARBETE JOBB 1 506,88
6,5 SLX MOTOROLJA 0/30 LL04 184,00 1196,00
1 FILTER AKF 336,00 336,00
1 OLJEFILTER 98,00 98,00
1 MILJÖAVJIFT 50,00 50,00

Priserna är ex. moms

Servicen är gjord på Novation i Uppsala.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.