AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.327

slammer o rassel på låga varv! Kamkjedjan?

Visa användare
54
pinnen666
325i-93
halloj har en 325i 1993 vanos 20500mil sv-såld som det slammrar och rasslar av i motorns framkant låter som upptill men har dock legat under o lyssnat :). jag har bytt sträckare hjälpte dock inte. missljudet är lite mindre när den är kall och när man lägger upp motorn i lite högre varv.. eller så hör man helt enkelt inte skrammlet då.. funderar på att byta kjedja o glidgjedrar... kan det vara något annat ??? trist o byta i onödan.
Re
5
Regan
BMW 325i -92
Det låter som om de skulle va kedjan. är kedjan inte bytt på länge så är det verkligen inte onödigt att byta den, skönt o veta att den är bytt då iaf. jag hade bytt kedjan.
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
kan det vara vanos kanske? tycker det du beskriver här känns lite bekant i min alpina efter jag bytte olja lustigt nog :S
Visa användare
54
pinnen666
325i-93
jo jag har bytit olja nyligen castrol 0-30.. böt du dina vanos?
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
om du tar upp och byter kedja så ska du köpa uppgrderingskittet till vanosen, kostar en dryg 500ing.
edström:
Vilket uppgraderingskit?
Vad innehåller detta?

Mvh
Stephan
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
3x pinnskruvar
tryckbricka 2mm
tallriksfjäder
tryckbricka 4mm
3x sexkantmutter

har man en som är tillverkad efter juni -95 så är det redan gjort

jag har art nummer på delarna om nån är intresserad!
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
min vanos är inte bytt. jag var inne på auktoriserad bmw verkstad idag och de lyssnade på den av det lite rasslande/knackande ljudet jag haft i min. de sa att det var det klassiska skönhetsfelet med vanosen som är vanlig bland m50 o m3 när de fått några mil på nacken. det är en fjäder som trycker två brickor vad de nu kallades som mattas ut med åren o då skallrar det lite. ska inte påverka dess funktionalitet iaf. däremot tycker jag att det rasslar till mär man varvar rätt mycket på tomgång också men enligt de så var det vanliga resonansljud som uppstår. man kan bli helt paranoid av att leta efter ljud i en bil :P
Herregud! Kedjan håller normalt bilens livslängd så den är väldigt ovanligt att man byter den. Vanos haveri på M50 motorn är ännu ovanligare.

Byt nedre kedjespännaren först innan du gör någe annat, den finns att köpa hos närmsta BMW handlare. Kostar 350kr och det är inte svårare än att byta ett tändstift. Min 325:a skramlade och det var tack vare för slapp kedja efter bytet blev den "knäpptyst".

Det är nr 15 och 13 på denna bild som du byter Länk
Men jag tror inte den finns hel så man får köpa den i delar och montera själv, det går inte att göra fel.

MVH
edström:
Ja tack.

Som både Auqilla och Dubilidu nämner så är det ett oerhört irriterande knack/rasseljud samt att det är mycket ovanligt att VANOS skulle sluta funka.
När jag köpte bilen (12000 mil) knackade det inte.
Idag vid 17600 mil har det börjat och då speciellt under belastning (gaspådrag).

Mvh
Stephan
Visa användare
54
pinnen666
325i-93
nedre sträckaren e helt ny o blien rasslar på låga vara mest o när den e varm . men bilen är inlämnad hos en duktig bmw kille o han skulle mekka i vanos kittet . så får vi se. han sa att det kunde vara den övre sträckaren oxå då det är svårt att lokalisera rassel ljud. kan ju vara gjedrarna oxå som e slitna då kjedjan fladdrar lite när den inte är under någon högre belsatning på låga varv . får se om det blir tyst efter vanos kittet annars får det bli ny kjeda nya gjedrar o ny övre sträckare oxå sen borde det bli tyst :)
Do
96
DonCorleon1
328 Touring -00 Facelifted - M - Sport
Hur har det gått pinnen??
ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
är också intresserad av hur det gått! min bil rasslar också något mellan 1500-2000 varv vid gaspådrag..
Visa användare
54
pinnen666
325i-93
böt övre spännaren den var helt slut och så uppgradera jag vanosen till års mod 95 sen blev det tyst...
ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
det var ju bra... vad gick kalaset på?
Visa användare
54
pinnen666
325i-93
vet ej. lämna in det hos en bmw mek privat :) . var lite mer som skulle göras så allt är inte klart än. får se när det blir tid för det
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.