|
|
|
|---|---|
|
Nu har jag sökt bland inläggen och möjligen fått en liten indikation på var problemet sitter (givaren), men ändå... Lossade för ett tag sen kontakten i spoilern till utetemperaturgivaren i samband med arbete med AC-kondensorn. Körde bilen ett par korta vändor till gasfyllaren, och sen, när allt var ihopmonterat igen, gongar datorn vid varje start för minus 30 grader, en temperatur den visat hela tiden när givaren varit bortkopplad. Dålig kontakt är första idén. Kollar kontaktstycket, sprejar WD40, ingen effekt. Tar isär kontaktstycket och trycker på kablarna på resp. stift till givaren. Ingen effekt. Mäter - i tron att givaren är ett spänningsmatat motstånd - resistansen på givaren, knappt 5 kOhm, och spänningen från bilsidan, knappt 5V. Jag har visserligen ingen aning om vilka värden som skall gälla, men där finns en spänning och där finns en resistans. Och jag har inte "gjort något". Det känns ju inte alldeles rätt att bara köpa en ny givare, när allt fungerade normalt före demonteringen. Är det ändå den? Varför blir det så här? | |
|
Efter att ha kollpat isär en sån på min bil hade jag konstant -30grader. Köpte en ny hos BMW för 30kr om jag minns rätt... Kan vara värt! Slipper tänka vad som är fel! BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Tack, "Grabber". Men inte 30:-, väl? Ca 250:- såg jag nånstans. |
|
|
Summering: När jag i fredags - efter några mils körning utan givare - hade kopplat ihop ett tidigare felfritt fungerande utetemperatursystem, visade det -30 gradC och "dongade" frostvarning varje gång tändningen slogs på. "Byt givare" blev rådet (se ovan). OK, konstigt att den skulle kunna paja av att stå avställd ett tag. När jag idag, efter att inte ha använt bilen under helgen, startade den, visade temperaturen rätt värde! Vågar jag gissa, att det finns en adaptering inbyggd i systemet, att en bruten kontakt (=oändlig resistans) får datorn att missuppfatta situationen men att anpassa sig till den? Det finns inga tecken på glappkontakt/kabelbrott. |
|
| när jag bytte min färddator så stod den också på -30 C men när jag kört liten bit så kokm den riktiga tempraturen | |
|
Alltså: om det blir något tok i samband med isärtagning av en fungerande dator eller temp-givare: avvakta, innan du köper något onödigt! /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.