|
|
|
|---|---|
|
När man talar om däck, vad står E.T för? Första siffran är bredden (225 tex), andra e förhållandet mellan bredd och sidovägg (40 tex) och sista är storleken på fälgen (om jag förstått det hela rätt). Men vad är E.T? | |
|
E.T = Fälgens inpressningsdjup, ett mått som visar hur långt in (eller ut) fälgen sitter från centrum (navet) ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Eller, tydligare uttryckt: Om måttet är ET20, till exempel, så sitter däckets mittlinje 20 millimeter innanför bromsskivans "fästyta". |
|
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lite mer info - ET är som tidigare nämnts i tråden offset för en fälg. Själva beteckningen ET kommer dock från tyskans einpresstiefe som är TÜV:s beteckning på offset. |
| Så om jag vill ha ett par ET20 på min E36 som vill ha ET38-40 så räcker det med spacers? (Ganska rediga på 20mm alltså). Jag är rätt så sugen på att få på ett par Y-ekerfälgar med breda kanten, som sitter på E39 till min bil. Eller kommer bekymret bli att fälgarna är för breda då? Dem brukar vara 8,5" och 10", kommer det ta i skärmarna? | |
|
(Länk Det är sånna jag skulle vilja ha på bilen, men som sagt, skulle det gå? |
|
| Länk | |
|
Nej, 20 mm spacers kommer ge ET på 0, dvs gör felet större. Om du vill att fälgarna ska fungera på din E36 så behöver du svarva ner godset 15-20 mm (även om det kanske inte är att rekommendra). /// Erik |
|
|
ExHonda, nej det går inte. Med spacers sänker du ET, alltså fälg med ET 20 + spacerplatta 20 mm resulterar i ET = 0. Tror dina skärmar på e36an skulle misstycka ganska rejält ;) Länk //Devva |
|
| Okej! Såg nu att det står "innanför bromsskivans", tänkte åt andra hållet. Trist då, då får man lägga ner den idén då. Som Devva säger, så lär det bli lite intressekonflikt mellan mina planer och skärmarna orginalutformning :O) | |
| vad är ET för E39? 40? | |
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, det skall vara ET20 på alla E39:or (om jag minns rätt). |
|
Mina E39 fälgar (17x8") har ET20. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.