|
|
|
|---|---|
|
hej har en 328 e36....ja gillar o köra rätt fort men ibland tycker ja synd om bilen o vill inte belasta motorn så mkt...min fråga e om man varvar motorn till 4-5000 varv i ettan o tvåan( så klart när motorn är varm o när strecket för oljetempen står i mitten) belastas inte motorn mycket o kan kollapsa? om man varvar den då o då allstå inte allt för ofta så e de ju inte så farlit eller? de finns ju dem så trycker sina bilar när dem e kalla o varma o kör sönder bilarna o ändå håller dem länge...har en vän som hade en 316, tryckte sin bil dagligen o me trycka då menar ja att han va uppe i röda fältet väldit ofta o de västa som hände me hans bil var att kylaren paja, han fixa de o sen sålde bilen (synd för den som köpte den)....men hur mycket tål t.ex en 328 e36 om man trycker den då o då.....då menar ja inte köra sönder den i röda varv o så men om man gasar den i 4-5000 varv när motorn e varm? går motorn i sönder om man gör de nåra ggr eller håller den bra? nu va de rätt många frågor men skulle vilja få höra lite resonemang kring detta o eventuellt iddeer så att man inte förstör sin motor....hehe tackar för svar!! | |
|
Jag har iaf fått intrycket att det är mindre hälsosamt att pressa en stark motor än en svag motor. En liten ford fiesta får man ju köra med plattan i mattan för att få den röra på sig och den klarar sig utan problem... Samma beteende på en motorstark bil är ju mer påfrestande för samtliga delar i bilen. Men en bil ska inte gå sönder för att man då och då varvar ut ett par växlar när motor är varm. |
|
|
bara man inte varvar när motor n är kall så ska det inte vara något större slitage än normalt. man får ju tänka på också att bilarna tillverkas i tyskland där de är vana att köras hårt dvs snabb accerlation och snabba inbromsningar. farmors bmw gasen är konstig på den då man ska köra med den men det är nog för att hon gasar för lite med den tror jag. det har blivit ersion i vajenr eller något obs det är en helt ny bil. jag skulle säga så här gasa upp i hastighetne du vill hålla i medel acerraltion och kör den sedan. motorn går nog inte sönder men det är nog inte sunt för den heller. men ibland är det bra att varva ur dne så att eventuell väta i avgassystememt försvinner med mera. |
|
|
Desto mer man axar, kör på höga varv osv desto större blir slitaget. Runt 2-3,5 k varv är väl den hälsosammaste zonen, däröver så blir slitaget större. Inget som borde visa sig förrens bilen gått väldigt långt. Även om man har den bästa helsyntetoljan och byter ofta osv. Annars så tror jag inte du har en oljetempmätare där du säger att tempen står i mitten, det är kylarvattnet som står i mitten. Oljan tar något längre tid på sig att bli driftsvarm. Kör med "15 minuters regel" dvs vänta alltid 15 minuter (eller mer) innan du gasar på, även om kylartempen står i mitten efter 5 min. Annars kan du ju montera in en oljetempmätare och gå efter den, om man inte har det så kan man göra som jag föreslagit. Att köra på höga varv, mycket krafter som påverkar materialen i samband med hög temp leder till "creeping" i materialet. Det sträcks ut och blir plastiskt deformerade, därför motorer med många mil bakom sig slamrar lite och för mer oväsen, men det är normalt att det slits. |
|
|
MD: Deformeras materialen plastiskt? Vet du vad du pratar om nu? Även om du belastar motorn hårt är du aldrig i närheten av sträckgränsen för materialen. Det som händer är ju att materialen nöts ner och inte att sträckgränsen överskrids det är ju därför man vill ha en slitstark och hård yta. Härdningen på kamaxlarna nöts ner och orsakar slammer och knack bl.a. |
|
|
jigga: Ja, visst är det så att materialen nöts, slits så att säga. Men det är faktiskt så att material kan deformeras plastiskt, under inverkan av centrifugalkrafter och temp, dvs, när något roterar med tillräcklig hög fart kan materialet passera sin sträckgräns och bli plastiskt deformerat. Att man härdar materialen som utsätts för mekaniskt slitage är ju självklart. Men det är ju knappst bara en kamaxel i en motor och det är knappst bara mekaniskt slitage, utan en rad andra krafter och däribland centrifugalkraften, desto mer varv desto större risk för att creeping ska uppstå. Dem teorierna baserar sig dock inte direkt på bilmotorer, utan mer en tankegång om du jämför vad som kan drabba en motor som gått 30 000 mil på mestadels höga varv vs en bil som gått lite mer lugnt. |
|
|
MD: Skulle spänningarna bli så höga i materialet pga. centrifugalkrafter skulle detta ju ske redan första gången du varvar upp motorn så din teori köper jag inte. Du menar alltså att sträckgränsen för materialet passeras varje gång en motor varvas upp? Har du väl passerat gränsen för plasticering (sträckgränsen) är materialet förstört. Alla axlar i en bilmotor är med 100% säkerhet beräknade av BMW:s ingenjörer med avseende på vridmoment, kritiska varvtal och utmattning. Det som knäcker motorn är det mekaniska slitaget som påverkas av friktion och inte spänningar i materialet. |
|
| ja har då kört min 325a i 1,5 år o plågat den, varvar 7100 o de e då var och varannan dag man varvar så mkt, har inte märkt nått av att motorn skulle gå sämre, fortfarande komp som den vore ny. | |
|
MD: ja du har ju i för sajj rätt de ju inte oljetempen som står i mitten, där sa jag ju fel hehe tack för korrigeringen Edström: de ju bra att man får höra nån som trycker sin bil då o då, men undrar hur mkt har din bil gått? |
|
|
min bil har nu gått 26 enligt mätaren motorn har gått ca 20, men jag är väldigt noga med servicar och bra olja och varmköra innan man släpper upp kopplingen. är jävligt nöjd med denna bil, ska bli roligt och se hur han ser ut i lager och lopp när ja ska riva han. |
|
| jigga: Ok, min teori kommer från materiallära när det gäller turbinmotorer, så visst kanske den inte passar kolvmotorer, men var bara en tanke om man kör på höga varv (läs rödmarkeringen) och under längre tider så kan det över tid leda till plastisk deformering av materialet, men det kanske är långsök i dessa sammanhang. Håller med om att friktionen är det som är största orsaken till slitaget i en vanlilg kolvmotor. En bra och fräsch olja och rätt temp innan man gasar på är nog de faktorer som spelar in mest. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.