AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.089

DSC i kurva

Hej!

Jag har en 320i -04 (E46).

Hur mycket kan man lita på säkerhetssystemen? Antag att man tar en skarp kurva i hygglig hastighet. Absolut inom gränsen, men så att däcken ändå får jobba lite...

Vad gör man om det skulle dyka upp en älg då? Är det bara att stampa på bromsen, styra dit man vill, och lita på att bilen klarar skivan? Det känns lite kymigt att lita på mekaniken på det viset. Jag skulle nog inte göra det, men det är mycket möjligt att jag har fel.

Det känns väl dessutom som att bilen måste ha dålig koll på om den glider i sidled? Hur vet bilen (DSC) att den glider mot diket om alla hjulen rullar framåt? Det känns inte som att den kan veta det...

Är det kanske bäst att köra 'old school'-varianten med att bromsa/ratta efter bästa förmåga, och försöka styra runt älgen?

Första inlägget från,
FlashGordon
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det absolut bästa du kan göra är att bromsa och sikta för att undvika älgen. Generellt sätt så säger man väl att man ska sikta på älgenens bakben eftersom älgen med stor sannolikhet har förflyttat sig till du och bilen hamnat där.

Du kan absolut lita på bilens säkerhetssystem. ABS och DSC är mycket säkert och att försöka göra bättre själv utan dessa system är i princip omöjligt.
Hej och välkommen till Autopower.

Ja, systemet är utvecklat för att man _ska_ just stampa på bromsen och styra dit du vill att bilen skall gå. Detta är jämförbart med principen för ABS, som funkar bäst om föraren inte "pumpbromsar" utan bara stampar hårt på pedalen så att ABS:en får sköta regleringen.

DSC har koll på hjulens individuella rotationshastigheter, fordonets rotation runt sin mittpunkt (genom accelerometrar som oftast sitter centralt plecerat i fordonet, oftast "på tunneln" mellan framsätena men jag vet inte om det är så på just BMW), samt förarens önskade färdriktning genom en vinkelgivare på rattstången. Med hjälp av dessa parametrar avgör DSC om fordonet sladdar, och gör då ingrepp genom att både bromsa och släppa av bromsverkan på individuella hjul så att en "styrbromsningseffekt" fås, samt genom neddragning av motormomentat för att häva eventellt drivhjulsspinn.

På ett bra optimerat DSC system krävs det en rätt skicklig förare för att häva sladdar efektivare och säkrare än DSC systemen lyckas med, men givetvis kan de inte upphäva fysikens lagar - kör man för snabbt på ett för halt underlag kan givetvis inte DSC systemet åstadkomma underverk...

Mvh. /Kjell
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vad är alterntivet? Att köra med DSC urkopplat fär jämnan? För man lär ju inte först kasta sig över DSC-knappen när älgen dyker upp-
Håller för övrigt med ovanstående skribenter. Man skall vara en extremt skicklig förare för att göra detta bättre än vad DSC klarar. Däremot är det en annan sak om varvtider på bana skall kapas, för då är DSC ett hinder. Men det är inte särskilt jämförbart med en paniksituation på allmän väg.
Alternativet skulle isåfall, beroende på hur situationen ser ut, t.ex. vara att styra upp mot insidan av kurvan för att vinna höjd, och då stampa på gasen i den lilla raksträcka som bildas.

Om man kör på en smal 70-väg så kan man ju ligga någon meter från ytterdiket, och det gäller ju att DSC hinner upptäcka att bilen håller på att kana mot diket innan man är i det.

Allt är ju en fråga om riskbedömning, älgar är ju stora saker som man verkligen bör hålla sig ifrån, men stampar man för att undvika ett rådjurskid oxå? Om DSC inte funkar tillräckligt bra så kan det ju innebära att man kastas ut i radiens riktning och frontalkrockar med ett 30-centimeters träd. Inte bra...

Ja, ja, det var bara en diskussionsfråga. Man ska säkert lita på DSC, och stampa när det känns nödvändigt. Lite följdfrågor:

- Är det någon som stampat på bromsen i kurva på bana? Jag tog körkort t.o.m. innan ABS, så jag har inte testat. Ska göra det...

- Någon som vet tidskonstanten i DSC? Dvs, hur många korrigeringar gör systemet per sekund? Det är ju ändå delvis mekanik, vilket borde sätta lite restriktioner...

Tackar!
Flash
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.