AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.483

Tickande ljud från motorn?

go
212
goldman
535ia-97
Har en nära släktning som också är Bmw frälst.Eftersom att hennes dator är trasig så bad hon mig att skriva på forumet gällande motor problem.

Bilen som hon har är en 528,E39 av årsmodell 1999,rullat ca 15500mil.
För ca 3 veckor sedan började hon att höra ett tickande ljud från motorn.Nästa dag var det borta och så har det hållt på,av och till,ibland går det ett par dagar för att komma tillbaka och finnas kvar i ett par dagar för att sedan försvinna.
Förra helgen hade jag tid för att kolla vad det var och inget oljud kom.Följande dag så var hon hemma hos oss igen för då hade oljudet kommit tillbaka.
Ljudet som jag hörde var tickande ungerfär som en symaskin på mellanfart! Jag körde bilen och ljudet försvann vid 50km/h för att komma tillbaka vid tomgång,det var ingen ryckig gång på motorn utan det bara "tickade" på ifrån motorn,inget löst i motorrummet eller läckage.Jag sa att troligtvis så behöver "toppen" renoveras men eftersom att jag INTE är helt motorkunnig så kunde jag inte säga att den måste!
Hur ligger det till i detta?
Är det "toppen" eller vad kan det bero på?
Vad är din prognos?
Svara inget dumt som att kolla om det finns ngn bomb!!!

Bmw=Bil_Med_Vett
mr
11
mrMiken
540i Touring 95a
Kolla olje nivån ,Börja med ett oljebyte .Säkert en lyftare bra olja är att rekomendera.När oljan börjar bli gammal så räker det med att vissa dagar är kallare än andra för att det där symtomet ska visa sig om det är en lyftare som inte hänger med. Bilen är kall då tickar det men så fort oljan blir varm och trycket arbetats upp så att det smörjer som det ska så försvinner ljudet.

Pilla inte på toppen i onödan.Toppproblem brukar sällan komma och gå.
Utan det brukar alltid eskalera blir bara värre.

mvh M
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Skulle absolut rekommendera att börja oljebytet med en motorsköljning med Omega 907 Länk & sedan tillsätta till den nya motoroljan denna motorolje förstärkare: Omega 909. Länk Länk Ska det vara bra motorolja så är Omegas oljor att rekommendera i allra högsta grad, tex Omega 300, Omega 603, Omega 757Länk Länk Omega 778, Omega 631Länk Länk

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
go
212
goldman
535ia-97
Tack till både "mrMilken" och "The roughrider"!
Jag ska nu bestämma en dag för oljebytet och motorsköljning,jag återkommer med resultatet!

Bmw=Bil_Med_Vett
Visa användare
172
M.P
728I -96 Alpineweiss
750iA -90 Diamantschwarz
525iM Touring -96 Petrol Mica
525iA -93 KROCKAD
Diamantschwarz
Spridarna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.