AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.073

Däcktryck 235*40*18" e39 528 -96

Bj
56
BjornR
528i -96
Blir knäpp snart, varken BMW eller däckfirmorna kan med säkerhet säga vad jag ska ha för däcktryck, har fått 1000 olika svar.
Någon som med säkerhet vet ?

Däcktryck 235*40*18", (både fram och bak)
e39 528 -96

/Björn
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Hej Björn!

Jag kör själv med 3,0 fram och bak på min 523:a.
Har däckdimension 245/40*18 runt om.

Det var vad min däckfirma sade till mig! BMW rekomenderar mindre. Det är bara att välja, komfort gentemot livslängd på däcken!

//Tobias
Bj
56
BjornR
528i -96
Jag väljer heltklart livslängd sålänge vi har de däckpriser vi har.

-Tack för svaret

/Björn
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
2,9-3,0 enl rek .från gummigubben han kan sånt han gör ju inget annat eller hur.

MVH
Hasso
tur att gummigubben inte sköter Schumachers kärra.

-Äh.. vi slår på lite extra.. vad vet Schumacher om däcktryck. Lite understyrt vill han nog ha. Och förresten; de 300 varven däcktest i Barcelona är inget att bry sig om. Den där specen från kollegan "Ferrari-däcktrycksexpert" har nog inget värde.

allt "däcktryckstyckande" här på forumet kan sammanfattas med;
kolla med den som tror sig tyckas typ tänkas kanske vet någon som nog vet och lägg till 1.3 bar, men minst så att ni alltid har över 3.4 bar. Förresten; 4.2 är nog bra för man vet ju aldrig om man skall åka 240 med släp och 5 pers i bilen... att det står max 50 psi på däcket är bara till för att luras och för att däcket ska bli snyggare och dyrare. Har jag hört av gummigubben. Han har gått i skola.

var bara tvungen...
Bj
56
BjornR
528i -96
Men allvarligt talat gör 0.2 bar någon som helst skillnad på komforten ?
Det måste ju finnas ett optimalt värde som är framräknat där bilens vikt + däck dimensionerna är innberäknade.
Tycker förresten att det är konstigt att de inte ens vet detta på BMW.

Jag tror att jag lägger i 2.9 bar iallafal.

/Björn

sebbe_bmw
235/50/18
255/45/18

Va skall man har där då?

Sebbe
om du redan fått 1000 olika svar, och får några till här, hur ska du då veta vad som gäller? hehe
vad jag menar är att jag vet att alla tycker olika, endel kör med lågprofil med lygt tryck för det blir bättre komfort, fattar inte vad man ska med 18"are till då. det blir ju ganska dyrt med snedslitna däck.

nu ska jag försöka mig på en förklaring... om du har ett däck med hög profil 60-70, och pumpar det hårt som F*N så kommer du se att slitytan inte är plan utan snarare som en ballong. i ett lågprofil kan man hålla på och pumpa ganska mycket innan däcket sviktar ut på mitten, om det ens gör det någon gång...

alltså med hög profil ska man inte ha för mycket, ed låg profil kan man nästan inte få för mycket, men man behöver ju inte overdriva.
ett lågprofils däck slits på mitten med för lite luft, eftersom centrifugalkraften pressar ut mitten av däcket när man kör fort, därför behöver man mycket luft för att däcket ska dras ut på sidorna mot fälgkanten.

40profil=3kilo
45 = 2,8-2,9
50 = 2,5-2,8

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
sebbe_bmw
dannej: 18" på en E38 är perfekt skall jag säga dig! Inte till mina bilar... Ville ha uppgifterna till pappas 740

Sebbe
hmm, vadå? har jag påstått nått annat?
jag skrev bara att vissa tycker 18" är för stötigt.

dom trycken jag skrev passar nog ganska bra, om du tar i överkant..

Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Nu måste jag kolla med alla här vem som har rätt och inte. För att göra en lång historia kort så började det med att jag tyckte mina framdäck slets lite mer på utsidan än insidan. Åker in till Vianor och vill ha en framvagns inställning. Däckgubben säger du har för lågt tryck. Däcken var pumpade enligt BMW tryckangivelser. Så de höjer trycken på alla däcken. Har 265/35 18" bak på min E39.
Bmw rekomenderar 2,7 bar.
Och Däckgubben kör in bra mycket mer typ närmare 4.
Faktum är att detta ställer till ett litet problem.
När jag inan detta kommit hem från semester via autobahn där snittfarten varit mellan 180-240 hade inget hänt (detta med BMWs rek.) Efter att ha varit ute och blåst i dessa farter igen med detta höga tryck, får jag punktering som tur är i 110.
Punkteringen beror på att ena bakdäcket har slitits upp helt och hållet av fjäderbenet på insidan som gått igenom gummit!!!! Det andra var pågång så jag sänkte trycket igen.

Borde man inte då kunna lita mer på BMWs rek???
De borde jo kollat sånt här inan.
Eftersom jag inte fick kvitto på påfyllnaden av luft eftersom de ställde upp och bjöd på detta kan jag jo inte påvissa något och kräva nya däck.

Så jag tycker man ska tänka sig för en eller 2 ggr inan man blint litar på en däckgubbe igen.
De vet jo inte hur mycket plats det är kvar inan däcken tar i, vid större däck altså.

Vad säger ni om detta??
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

För bästa livslängd på 17-18tum

fram 3-3,2kg
bak 3,2-3,4kg

absoulut inte mindre. Bmw rekomenderar mindre då komfarten blir bättre.
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Men om detta leder till att däcken skärs upp av fjäderbenet kan det väl ändå inte vara bäst.
BMW måste väl ha tagit hänsyn även till storleken på däcken och expanderingen av däcken i höga farter.

Det är jo ändå BMW´s fälgar jag har..
Dr. Cosmo> menar du att däcken skulle skäras sönder bara för att du har mera tryck i?

Isåfall har du fel däck eller fel inpressning på fälgarna.

jag skulle kört med mist 3,5 kilo med sånna däck på en så tung bil.

Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Det verkar jo inte bättre, däcken blir jo större när du har mer tryck i dem inte sant.

Det är kanske inte några problem om du kör i 110 men om man blåser på i över 240 ett tag så blir de väl desutom varma och expanderar lite också.

Däck och fälgar är BMW original Rondell 2 med rekomenderade däck.

Vi var 4 pers + full last med 2,7 bar i däcken som blåste ner till rivieran sällan under 180 och tillbaka.
När jag kom hem så gick jag igenom hela bilen, tvätt ute inne och under dvs, däcken blev inspekterade och inget konstigt.

Efter Vianor höjde trycket blev de uppskurna på insidan.
det är ju i höga hastigheter du ska ha rejält med tryck, för annars slunga centrumet ut och slits grymmt fort.

tycker det låter välldigt konstigt.

var det sidan på däcket? alltså det som är in mot fjädrarna?

det var inte så att du hade mycket last så den var nerlastad, och därför det gick i?

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Rondell är INTE orginal på BMW. Har aldrig och kommer aldrig att vara.
Fel inpressning tror jag.

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD 4047
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Nix det var det som var märkligt vi var bara 2 i bilen.
Ja jag har verkligen ingen annan förklaring på det.
Ska byta till vinterdäck nu i veckan så killarna på däckfirman ska få kolla lite nogrannare på det.
Ska också kolla med BMW på nästa service se vad de säger om detta.
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Magnus M

varför finns den i deras tillbehörskatalog med artikelnummer och allt då??
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Rondell är en 3:e partsleverantör till eftermarknaden.
BMW:s orginalfälgar tillverkas av BBS och OZ.
Rondell gör kopior av BMW's orginalfälgar men det är som sagt kopior.
Sök på Rondell på forumet i övrigt, frågan har varit upp förr.

Magnus M, BMWcs NORD 4047
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.