|
|
|
|---|---|
|
Har problem som ingen verkar veta var det är. Det ter sig som följande. 1. Ibland inte alltid så blir det ett gigantiskt hugg vid 4100rpm så som om tändningen slogs av o på igen. 2. Efter lite forcerad körning när man slapper gasen o kommer ner på runt 2000rpm så börjar den gå på 7cyl. Men börjar gå på 8:a igen när man gasar till lite kraftigt. Inträffar inte alltid men ibland....mycket störande.. Jag felsökte bilen hos en kompis o då hade jag 51missar (!) på tändspole nummer 4. Motorlampan lös oxå till o från. Vi raderade ner dem för o se om det återkomm men ej. Bilen gick på 7 o då stängde jag av den o bytte tändstift. Dock ingen färgskillnad på stiften. ett stift borde vara vått men ej. Motorlampan tändes igen o jag lämnade in bilen på bmw. Då var det en kamvinkelgivare på ena avgaskamen som var paj så den byttes. Även både luftmassamätarna byttes. Bilen går jämnare över lag o är lite vassare men de ursprungliga felen kvarstår dock.... Problemet är att bilen sätter inga felkoder när dessa missar sker vilket den borde göra om det skulle vara tändmissar... Har kollat flera gånger ikväll. | |
|
Rent spontant skulle jag säga att felet är Luftmassemätarna, tändspole och/eller stiften, men om du bytt/kontrollerat dessa och det var nya/felfria grejer så kan vi eliminera detta. Har du gett bilen tid för att "ställa in sig" med dina nya LMM? (10-15mil) Symptomen kan också tyda på felaktig kam/vevaxelgivare som ännu inte gett felkod. (ganska troligt) Får du inga felkoder alls? Har du motortvättat nyligen? Bränslepump samt filter kan vara en orsak men mindre troligt. (tid för byte ca 12-14000mil) Först och främst tycker jag du ska ta bilen tillbaka till BMW och be dem åtgärda felen. Ty, du har betalat för 2st luftmassemätare (LMM) och en kam/vevaxelgivare utan att felet blev åtgärdat. Detta är under inga omständigheter en reparation av din arbetsorder. Be dem börja om från början igen! Ett tips: Om bilen bluddrar,misständer,smäller,rycker är det oftast på tändsidan felet ligger. Tvärvägrar eller tvärdör bilen vid gaspådrag och acceleration så är det sannolikt att felet ligget på bränslesidan. Be dem läsa ut felkoderna igen och meddela vad som framgår av det så tittat vi vidare på problemet. |
|
| Be dom kolla så du inte har överslag i Tändstifts kontakterna. Min gick ryckigt o konstigt o de tog tid innan dom hittade felet. | |
|
När jag hämtade bilen så gick den okej. först efter typ 3mil så började probemen komma tillbaka. det märkliga är att han på bmw körde säkert 20mil utan att märka av detta... hacket vid 4100rpm är mest förekommande på 4-6:ans växel då det tar lite längre tid att passera det intervallet. Att den tappar cylindrar är när man kanske legat på ca 3000rpm en stund o sedan motorbromsar o låter nålen gå under 2000rpm då börjar det. Nix jag har inte motortvättat bilen. Bränsletryck är uppmätt även under färd o det ligger inom rimliga gränser. Pumpen är förövrigt bytt precis innan jag köpte den. har kvitto på det. Hade en tändmiss skett så hade det ju blivit en felkod direkt så jag börjag undra om inte det är en spridare som sätter hänger sig eller dylikt. ingen som har en uppsättning spridare till övers?? /Jocke med problem... |
|
|
Då var det dax o uppdatera lite efter ytterligare en vecka på bmw.... Denna gång har det bytts. vevaxelgivare, bränsletrycksregulator. på måndag så kommer resterande 3 st kamaxelgivare oxå bytas... Problemet kommer alltså vid 4100rpm. Precis när vanosen ska börja reglera tillbaka kammarna....Bör tillläggas att bilen klarade vanostestet utan problem... Någon som har några förslag?? /Jocke |
|
|
va ja vet har då ingen bilvärkstad betalt för o köra bilen 20 mil... så oftast bara runt kvarteret... struggling |
|
|
Man provkör normalt sett inte en bil så länge, inte under arbetet iaf då man har timmar att dra in. I vissa fall erbjuder sig mekanikern att låna hem bilen över natten och på så sätt få mer tid att känna av. Låter lite lattjo att de bytt så mycket prylar. Vilken BMW verkstad är det? MVH Jhonas |
|
|
Jag har inga problem med att han har åkt en del med bilen tvärt om. det är värt hur många mil som helst bara problemet blir löst. Anledningen till denna tråd var det om någon hade varit med om något liknande eller var någorlunda expert på just dessa motorer.... O jag tänker inte hänga ut vilken verkstad det är för jag har fullt förtroende för dom. Jag har förstålse för honom att felsökt massor o inte hitta något fel är fruktansvärt störande. (jag vet pga att jag har byggt vassbil själv med eftermaknadssprut o tändning osv) Som sagt är det någon som har något konkret att komma med är ni hjärtligt välkomna med era inlägg. Men bespara er gärna med att komentera saker som att det är mycket bytta grejor eller hur långt de åkt med bilen. Tack på förhand! |
|
|
Då kör vi en ny uppdatering..... Lämnade in bilen iförhoppningen om att det var en tändspole som bråkade eller någon givare som värst.... Fick beskedet idag att det troligen är vanosen på ena banken som strular för den går inte igenom vanostesterna efter de bytte kamgivare.... Ibland känns allt bara så hopplöst.... Någon som haft ploblem med era vanos?? Hur betedde sig era bilar då?? Mvh Jocke |
|
|
Har du inte haft felkod på vanosen tidigare så är det med största sannolikhet inte den det är fel på. Tyvärr har den felkoden en tendens att dyla upp vid fel som; LMM,kam/vevaxelgivare och främre lambdasensorer. Gasspjällsläges-givaren (heter det så?) borde väl ge en felkod, annars är det också en möjlig orsak. Kanske kan vara magnetventilerna till vanosen som behöver bytas, men har det funkat vid kontroll nyligen tycker jag det tyder på att det är ett "följdfel" av något annat. Tyvärr har jag ingen mer ide om felet. |
|
|
tycker det är väldigt märkligt att den klarade vanos testerna med de gamla givarna men inte med de nya...hmm.. vad ska man göra... |
|
| Länk | |
|
Du har väl original papp-luftfilter i? Eftermonterade luftfilter skadar lmm på nolltid om de är av "olje-typ". För att vara helt säker på att LMM är schyssta kan du ju skruva ur dem och kolla om det är smuts på den ytan som skall vara spegelblank om de är nya. Se bild 12 vid över röda pilen: Länk Länk |
|
|
Känns som att Bmw felsöker genom att byta ut massa saker som kanske inte behövs byta ut...problemet blir ju iallafall inte löst. Skulle kräva pengar tillbaka för de saker som bytts men uppenbarligen inte gjort saken bättre! //Tobbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.