|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag funderar på att införskaffa mig en Navi i bilen, och undrar om ni har några förslag? Den får inte kosta mer än ca 3000:-. Den får gärna ha fler roliga funktioner, såsom mp3, bluetooth etc, om man nu kan få det för de priset. Jag har kollat runt lite på nätet, och de två stora märkerna verkar vara TomTom, och Garmin(tex. TomTom One/Garmin Nüvi 200 etc.) Skriv gärna modell, pris vart ni köpte den, och för- & nackdelar med den ni har erfarenhet av! / Leon | |
|
Hej igen... Dålig respons på den här tråden tycker jag... Jag läste ett test i m3 som var ganska bra. Men jag skulle vilja ha lite personliga åsikter! / Leon |
|
|
Skulle jag köpa en idag skulle det bli den här: Länk Ingen egen erfarenhet av den dock. Kör själv med TomTom som funkar fint. Navigon verkar ha fler ännu vettiga funktioner. "BMW six appeal" |
|
|
Ja, den verkar bra, med många roliga funktioner! Lite i dyraste laget dock... Vad är det för någon TomTom du har nu? Tycker du att den funkar bra? / Leon |
|
| NAVIGON PNA7000T har vi köpt till min fru och är nöjda. Främs är det för att ha fartkameror i navigatorn. I min Navi 02 (BMW) får jag inte in fartkameror, men även utan fartkameror så är Navigon överlägsen! | |
|
Om jag skulle satsa på en lite dyrare skulle jag gärna ha bluetooth i den så att jag kan använda den som hadsfree till mobilen. Har NAVIGON PNA7000T Det? / Leon |
|
|
Hej igen! Jag har varit och kollat runt lite mer på olika alternativ. Om jag ska ha ett lite billigare alternativ så är de dessa jag har hittat: -Packard Bell PBCS600 -Navman F20 -TomTom One II -Garmin nüvi 200 Om man går lite högre i pris är de dessa jag hittat: -Packard Bell PBCS820 -NAVIGON PNA7000T -Navman N60i -TomTom One XL -Garmin nüvi 350 -TomTom 910 Vad säger ni om de? De funktioner jag skulle vilja ha är mp3, TMC och bluetooth handsfree. Kom gärna med andra förslag. / Leon |
|
|
Hej igen... Nu har jag kollat runt lite på internet och hittat en som verkar väldigt bra! Det är Mio C510. Det är den billigaste (2900:-) gps;en med bluetooth-handsfree jag hittat än sålange iaf. Eftersom det är hadsfreen jag hälst vill ha (näst efter själva navigationen såklart) så tror jag denna är ett bra alternativ. Är det någon som har erfarenhet av denna, eller tips om andra med bluetooth i samma prisklass? / Leon |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Navman N60i är en utmärkt Navigator, kamera rätt onödigt , men apparaten är stabil samt känns väldigt gedigen i kvaliten för övrigt. Mycket bra menyer och lättskött, saknar, trafikinfo som standard, men fjärrkontroll mm ingår. jag sålde en sådan för 2 veckor sedan. Du kan läsa lite om den i min blogg. Dessutom är kartmaterialet från teleatlas det senaste som förmodligen finns att tillgå. Navigon har mycket finesser, som inbyggt trafikinfo, tunnelnavigering, och mera inställningar, jag har sådan idag men PNA MN6. lika som pna7000 men inte widescreen. Kartmaterialet i Navigon från Navteq är äldre ca 2 år än Navmans teleatlas. vilket ger en del fördelar till Navman i ren jämnförelse. Men Navigon är väldigt bra att åka efter och har en utmärkt mjukvara. har fått mycket beröm i tester. Tycker du ska kika på tradera tex. Men se upp många säljer navigatorer med kartmaterial som är 5-6 år gammalt vilket gör dig bara sur. Men det finns den del vettigt att köpa även där. Mio har inte fått så där jättebra kritik i tester , men funkar, kolla så det är teleatlas kartmaterial. Bäst är nog Garmin nuvi 660 men dyr som sagt. En väl fungerande Navigator med så nytt kartmaterial som möjligt, före en massa runt omkringfinesser är mitt råd om du vill hålla nera kostnaden. Det säljs mycket begagnat både på blocket och Tradera där det ibland finns några månader gamla för 60% av nypriset. ///MVH Hasso Länk |
|
Har provat Navman F20 och måste säga att den är mycket prisvärd. Kostar 1790 på elgiganten (finns säkert billigare på nätbutik). Har dock inte använt den under längre tid och vet således inget om kvalitéen, men garanti finns ju alltså så varför inte? Den hittar iaf dit man ska och det är väl huvudsaken. Mvh Tomas |
|
|
Jag körde en Mio tidigare. Inte helt komfortabel med denna då den bl.a saknade möjligheter att lägga in favoriter i navidelen som på t.ex TomTom eller Garmin. De sistnämnda trivs jag bäst med. En TomTom i tunnt fodral med inbyggd antenn som inte behöver fällas ut och med bredbild på höjden skulle vara suveränt... FP |
|
|
Har en Garmin Nuvi 350 och den är jag i stort sett nöjd med förutom en mycket stot nackdel, den startar upp långsamt och kan ta 10-15 minuter på sig att hitta sateliterna. Fick en ny som är lika dålig. En kompis har en Nuvi 660 och den är inte heller så snabb som den borde vara. När man pratar med Elgiganten och Garmin Sverige påstår sig inte känna till problemet (jo säkert...) men tydligen diskuteras detta på div forum. |
|
|
Lite märkligt de där Björn. Min 660 låser alltid på under 60 sek från kallstart. har du samma problem i alla bilar? Eller rent av utomhus? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag har inte märkt att Garmin 660 skulle vara så långsam. Max ett par minuter, lite längre tid om den varit frånslagen nån vecka eller mera. Laddat hem senaste mjukvaran osv? FP |
|
|
Jag hade nu nästan bestämt mig för mio c510, eftersom den var såpass billig, men ändå hade Bluetooth-handsfree. Men så såg jag att Garmin Nüvi 310 också hade det, och låg på ungefär samma pris. Vilken av dessa är att föredra? Finns det fler med BT-hadsfree för under 3000:-? / Leon |
|
|
Wendtan, jag har testat att bära den (350:n) utomhus med samma problem. Kompisens 660 är funkar något bättre men behöver resettas imellanåt. |
|
|
Jag har just fått min navman F20, har inte packat upp den ännu. För 1500kr så är det inget snack!! Men måste du ha trafikmeddelandefunktionen så måste du betala minst 3200kr om inte mer? Ändå några haft synpunkter på är att det kan vara svårt att höra rösten och att se skärmen i starkt soljus, men hoppas att de inte har en bmw som är så välisolerade bilar :-D ....då hör man förmodligen rösten väl. Samt att kartorna är ganska odetaljerade - men varför måste den vara detaljerad? Ursäkta men vilken lcd-skärm bli inte dålig i solj-ljus?! Mest korkade jag hört att det blir svårt att se. Som att klaga på att glass smälter i bastun. De flesta rosar denna modell ,den gör vad den skall, och för 1500kr! Visst vill jag ha en Navigon med 4,3" superfin skärm, men betala 4000kr för detta?!? Nej tack, jag är inte yrkes-chaffis. Lägger heller pengarna på en dvd-recorder till hemmet. :-D |
|
|
Ja, jag har också funderat lite på den, men omm jag ändå ska köpa en så tar jag hälldre en lite dyrare, med lite fler roliga funktioner. Jag vill gärna ha tex. mp3, BT-HF etc. för att inte säga en snygg design! För F20:an är ju inte speciellt snygg måste jag säga... Men är det någon som har erfarenhet av mio c510 eller Garmin Nüvi 310 får ni gärna dela med er! Det lutar nog mest åt Garmin då det verkar vara ett mer erkänt märke, med bättre mjukvara och kartor. / Leon |
|
|
hEJ IGEN, I mitt inlägg nyss så vill jag nu ändra lite, Jag har igår kväll testat min F20, i solnedgången och kvällen. Så här ligger det till, skärmen fick lagomål att den är svår att se i soljus, och det är sannt, men det handlar om att skärmen är dålig även i skymmning! Den är alltid dålig, ingen som helst kontrast! Ljusstyrken är det inget fel på men kontrasten!! Alla färger är bleka! Jättestörande att försöka se kartan o info , det går visst, men inte alls vad man kan acceptera år 2007. Jag kommer skicka tillbaka den o vänta på nån annan modell som ligger "ok" i pris. Ljudet räckte gott o väl. Enkel att använda, busenkel. |
|
|
Jag har en Garmin Nüvi 360 som jag är jättenöjd med. Inga problem med att snabbt hitta sateliterna. Jag har använt den i Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike, Frankrike, Holland och Belgien med väldigt bra resultat. Bluetooth-funktionen är dock inget vidare. Även om jag hör vad personen säger så har de svårt att höra mig. Finns visst en uppdatering som gör att GPS-en även kan läsa upp SMS. Garmin Nüvi 660 är i princip samma maskin med större skärm. Men 360 passar bättre i fickan. Jag tror att Garmin Nüvi-serien är de enda GPS:erna som kan läsa upp gatunamn och namn på egna inlagda waypoints. Väldigt smidigt. |
|
|
Hej igen! Det blev en Garmin nüvi 310. än så länge är jag jättenöjd! har inte använt den så mycket än, men den verkar snabb o bra. man hör också bra med hansfree;n, även om de e lite burkit för den andre. Så den kan jag rekommendera! Tack för all hjälp och tips än en gång på detta bästa forumet! / Leon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.