|
|
|
|---|---|
|
Jag precis köpt en 540iA -97 och är mycket nöjd. Jag har läst lite på forumet om problem med vibrationer och förstått att det kan vara ett kostsamt heltidsjobb att hitta felet. De vibrationer jag upplevt uppstår bara ibland vid inbromsning, och om jag bara lättar på bromsen fram och tillbaka brukar det gå till sig. Det har också hänt vid ett tillfälle att vibrationerna kom när jag släppte på gasen efter en fullgas acceleration. Jag har antagit att det inte är fel på bromsskivorna eftersom felet inte är konsekvent. Däremot har jag funderat i riktning slitna bussningar i framvagnen edyl. Felet var likadant även med andra fälgar och däck. Är det någon som haft motsvarande felsymtom och känner till orsaken. Tacksam för tips! | |
Transocean |
har exact samma problem, fast nu har jag en E34. i för sig. Jag har slitna styrleder dessa orsakar vibbar i framvagnen/ratten när man bromsar. Slitna silentblock och pitmans arm, det skakar bak. Juha |
|
bromsarna,när det skakar stanna o känn på fälgarna om nogon är onormalt varma,kann ligga på,skivorna vindar lite vid stark hett men lagar till sig när dom kallnar, jag vet har haft samma problem skak vid ax,hardy skiva,men brukar sluta vid 40-50 km tim vibbrer det hela tiden vid ax typ0-150 ? |
|
| Tror helt klart på att det är dags för nya casterstag i framvagnen.dåliga/slitna bussningar i casterstagen innebär att dom ine orkar hålla hjulens possition vid påfrestning och börjar därför vibrera | |
|
jag tror på fortfarande på påligande bromsar,kärvande ok |
|
|
Det vibrerar inte hela tiden vid ax, utan först när jag släppte av (kanske vid 130-140). Det har bara hänt en gång vid ax än så länge. Det var uppförsbacke. Tre pers i bilen. Jag ska gå ut och känna på fälgarna nästa gång det händer. Det är i ratten skakningarna känns mest. Tack för alla svar! |
|
| Köp nya casterstag så blir du av med problemet. | |
|
Det ska jag göra. Den känns lite svajig i lite högre farter också, vilket kanske också talar för det felet (17 " 235 med 45 profil borde ju räcka däckmässigt). |
|
|
om bilen känns svajjig som du säger eller som jag kallar det "beter sig som en kåt orm på en varm väg" så skall du kolla dina casterstag ocg dina spindelleder..... dessa gör att bilen både kan vibrera o bete sig svajjigt.... att dina sulor skulle spåra såpass kraftigt att bilen blir kursostabil tror jag inte...kör själv med 245:or runt om hur stadigt som helst... Jag kör 528iM 00:a |
|
Transocean |
När bilen känns svajigt är det inte casterstagen som det är fel på. Bytte dom ett år sedan efter framvagnen klonkat ett tag. Det var bara klonk klonk men ingen svajighet. Svajigheten beror på bakvagnen, i mitt fall silentblocken och pitman arm bussningar. Trots att mina casterstag var helt slut hade jag inga vibbar vid inbromsningar. Det har jag nu och det enda som inte blivit bytt där framme är bägge styrled, bussningarna är helt slut och lite rostiga var dom också så det blir nya kompletta. Juha |
Transocean |
Och att det vibbar vid acc är bara en bekräftelse att dina silentblock har tackat för sig. För att kolla, hissa upp bilen på nån gds-mack bänd lite med en kofot, du ser med en gång om bussningarna är slut. Juha |
|
Tack för alla tips och erfarenheter! Ovärderligt när jag sätter igång felsökningen. |
|
|
Tänkte att jag skulle följa upp. När jag bytte främre och bakre länkarmarna (casterstagen?) försvann vibrationerna. Ev. har bromskivorna fram fått sig en omgång, men det är inget som är tydligt eller störande. Visade sig också att båda hjullagren bak var slut, särskilt det ena. Tackar åter för hjälpen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.