AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.114

Varför Betalar folk mer hos Handlaren ?

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Har funderat litte på detta nu, när en bil annonseras Privat för säg 100k är det svårt att hitta köpare men samma bil kan säljas för 130 hos en handlare ? hade en 350z förra året som jag annonserade för 279k, den va ute ca 4 veckor sen tröttnade jag på alla mail och bytte in bilen, hos handlaren såldes den för 299k efter en vecka! Hur kommer det sig att folk väljer att betala mer hos en handlare ?
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
lättare att ta bilen på avbetalning hos en handlare.+ garanti..
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
de har väll inga speciella garantier på bilen som säljs ? en bil har väll samma garanti även om den säljs privat ? men finansieringen köper jag :)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

En handlare lämnar garantier så jag säger att ett starkt skäl är just tryggheten.
Nej du har inte samma garantier om du köper bil av en privatperson som hos bilhandlaren.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Trygghetsfaktorn
När man köper en bil av en privatperson så är det alltid en stor osäkerhetsfaktor med i bilden då man inte vet om man blir lurad eller inte. När man köper av en bilhandlare så existerar inte den osäkerheten för där vet man att man blir lurad.

Själv har jag aldrig köpt en bil av en bilhandlare för jag är inte intresserad av att försörja någon på mina bilaffärer. Jag vill själv göra en så bra affär som möjligt och då är det oftast uteslutet att en bilhandlare kan vara med i bilden. Har flera bekanta som stolta har berättat vad bra betalt de fick för sin gamla bil i inbyte hos bilhandlaren. Att de sen betalade ett grovt överpris för bilen de köpte reflekterar de inte över...

"Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar"
Möjligheten att byta in sin egen bil och några månaders garanti (på relativt nya bilar iaf) är väl de största fördelarna med att köpa från seriösa bilhandlare.

Att köpa privat är lite mer av en risktagning; man har inga garantier ("befintligt skick") och kan i värsta fall bli blåst på både bil och pengar, även om det är sällsynt.
Jirar
Hammurajen:
Att du anser att ett köp hos handlare är = "att bli blåst" så får väl det stå för dig.
Det är mycket möjligt att du kan allt om bilar och har mycket lättare att göra en bra affär.
Men du glömmer bort att dom flesta vanliga "svenssons" inte kan så mycket om bilar och då väljer de att vända sig till en handlare som kan hjälpa dom på vägen.
Att köpa bil hos en större handlare där bilarna är dyrare är väldigt många beredda att göra då man som kund kan känna sig tryggare.
Idag så finns det firmor som kan lämna upp till 2års garanti på begagnade bilar.
Ett privatköp där man tycker att man gjort ett kanonköp kan ju snabbt förvandlas till en dålig affär om man har otur och råkar ut för nåt dyrt fel.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Köper du privat gäller köplagen medans konsumentköplagen gäller vid köp hos en handlare. Det kan vara en anledning. Om du köpt av den handlare så svarar handlaren för fel som uppstår inom sex månader enligt KKL, de förutsätts då ha funnits där vid köpet.

Man ska sikta på att vara bra!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag tycker att prisskillnaden mellan handlare och privatpersoner krympt allt mer. En del privatpersoner övervärderar sina bilar å det grövsta. Jag har haft väldigt många bilar och alltid köpt/sålt privat. Senaste bilen valde jag dock att köpa via handlare. Otroligt skönt att bara skriva under ett papper, byta nycklar (länmnade bil i inbyte) och slippa fundera så mycket.

Att han tjänade en slant är inget konstigt, det gör ju ICA-handlaren med.

Jag är fortfarande supernöjd med affären drygt två år senare. Möjligtvis "förlorade" jag 10k genom att inte sälja/köpa privat, men det var det värt.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag betalar gärna 10% mer hos en handlare. Allt beroende på bil/pris förstås. En bättre garanti samt lättare att reklamera vid ev. fel är den största anledningen.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tryggheten och bekvämligheten skulle jag säga.

Tryggheten i att det finns någon form av garanti om nåt skulle hända. Vi talar inte om nån bakgårdshandlare utan större firmor eller märkeshandlare. Du har någon som du kan prata med och förhoppningsvis få hjälp av om nåt skulle skita sig. en hjälp som du sällan får vid privatköp.

Bekvämt att lämna din gamla bil, skriva på några papper och åka iväg med den nya raketen. Om du köper/säljer bilen privat kan det ju bli många turer innan det blir affär. Däckssparkare, prutare och andra mysko figurer som dyker upp om du säljer.

Fast i vissa fall så finns inte bilen du söker inne hos nån handlare så då blir det privatköp trots allt.

Ingen jobbar ju gratis och som bilhandlare har man ju en del omkostnader som ska täckas, sånt som privatsäljaren knappast har att ta hänsyn till.

Niklas

Fransosen
Jag håller med en del av inläggen här. Jag bytar helst hos bilhandlare.
Dom är visserligen lite dyrare kanske men man får ju också garantier och det är bekvämt att slippa allt pappersarbete. Har man sen en handlare som man har en god relation till så känns det ganska tryggt jämfört med att handla privat.
Med en bra handlare så fixas också de småfel som eventuellt upptäcks efter köpet utan kostnad. DEt kan man inte få gjort om man köper privat.
Och det är sant som någon här sade att många privatsäljare övervärderar ofta sin bil

Det går att göra bra affärer även hos en bilhandlare. En del handlare ligger på samma prisnivå som de som säljer privat, medans en del bilhandlare tar ruskigt mycket betalt (Helmia mm).

Autopower.se - Som en enda stor familj :-)
ye
78
yerixon
X1 18d xDrive Sportline -14
Jo fördelen med handlarna är ju definitivt att man kan åberopa KKL. Sen ger jag inte mycket för deras varudeklaration, det är ju oftast säljarna som gör den och de är ju inte tekniker direkt. Det har jag haft problem med, att deklarationen inte stämt med verkligheten.

Annars skulle jag känna mig trygg med att köpa begagnat av någon känd Autopower-profil, det kanske t o m skulle vara ett tryggare köp... ;-)
Men kolla papperna hos bilhandlaren noga ändå.
Nu sist jag bytte bil hade försäljaren kryssat i ingen rostskyddsgaranti som dom lovar annars skall gälla i tio år.
Men jag påpekade detta så han fick ändra det till att gälla.
Sedan satt det radio i bilen när jag provkörde den men den var borta när jag skulle hämta bilen. Jag sa till försäljaren att jag inte skriver på några papper förrän det sitter en radio i bilen, så han fick särskilt skriva i papperna att han skulle sätta i en ny radio/cd och det gjorde han 3 dagar efter att jag hämtat bilen. Fick en ny Pioneer radio/cd/wmd/mp3 spelare

Vilka bilar och till vilka priser var du beredd att ta som dellikvid som privatperson? Kan dröja innan dessa inbyten blir till pengar, lägg sen till avbetalning så har du en del av påslaget.Bilhandlarn vill liksom du ha nåt i lönekuvertet varje månad./ Inget byte - ingen bilhandlare.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
men pratar man om en bil som inte är så gammal säg max 2 år då har jo den bilen lika mycket garanti från Privat personet eller firma ? och de äldre bilarna lär jo ändå inte ha några garantier, så mer eller mindre kvarstår bilar som är mellan 3-6 år gammla som man kan tjäna på om man köper från en firma, eller har jag fel ??
Köper du av en privatperson som säljer bilen "i befintligt skick" så har du inga "garantier" alls: Länk

Du kanske tänker på nybilsgarantin? De flesta biltillverkarna ger bara två års nybilsgranti, efter det är det ev maskinskadeförsäkring som kan hjälpa vid ett eventuellt haveri och den täcker i huvudsak drivlinan.

Om du köper en begagnad bil som är mindre än 6 år och har gått mindre än 10.000 mil från en MRF-ansluten handlare får du MRF-garanti i minst tre månader: Länk

Personligen så är det risken för att man blir stående med två bilar (eller noll bilar) som gör att jag i första hand köper bil hos bilhandlare. På senare år har prisskillnaden mellan privatsäljare och bilhandlare minskat en hel del, särskilt om man är villig att köra några timmar till bilhandlaren.

Om det handlar om en extrabil/hobbybil så är privatköp mer lockande, det spelar ingen roll om det tar flera månader/år innan jag hittar det jag vill ha och den är sannolikt så gammal att handlare inte ger några garantier ändå.
3
Pålsson83
BMW 320ci e46 2002
I mitt fall kan jag inte tänka mig att en privat affär hade lönat sig bättre än hos handlaren.

Garanrtier, plus att man kan få en bra relation med säljaren och lite extra förmåner som du inte kan få privat .

Fick småfel i början på min bil, som gick på garantin. Listen till bagageluckan med elöppning pajade. Gick på garantin. Blev påbackad av en satan på min parkering, fick gratis lånebil under 2 veckors tid.

Lite såna där grejor tycker jag spelar in med. Oftast när du köper privat är du "på egen hand" när det väl händer något. Det betalar jag gärna några extra tusenlappar för.

BMW Rules
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Som det mesta handlar det om psykologi:)
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.