AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.358

Hur får jag in IPOD på en X5 utan att koppla ur växlaren?

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Jag har en X5 2004 facelift med Navi/ TV 16:9 utan DSP. Sedan har jag en 1997 E39 520 med Navi/TV 4:3 utan DSP. X5an har växlare och 520 är utan växlare och inte klar förväxlare.

Nu tänkte jag uppgradera bilarna med IPOD intereface och läser att Dinan Ice>link är rekomenderat. Nu har jag några frågor som jag hoppas nån vänlig själ kan svara på:

1. Hur får jag in IPOD på X5an utan att tappa CD växlaren? Tappar jag växlaren med denna? ILPRBM1CR1- ILCBLEXT04 Länk
2. Kan jag få upp IPOD styrningen på Navin på E39an?
3. OM jag köper denna till E39an, får jag upp video oxå då? ILPRBM1CR1 - Länk
4. Vilken Ipod rekomenderas? Jag har inte så mycke MP3 så HDD är inte så viktigt, men jag vill ha med alla funktioner.. Ipod MINI?

På förhand tusen tack!

Mvh
Hosse
52
82
525istheshit
525i Touring -02
Steg 1 är ju att köpa den i sverige av www.densionsweden.se så slipper du betala tull och moms ifrån norge.

Sen kan jag av egen erfarenhet säga att så fort jag fick in ipoden i bilen så blev växlaren överflödig. Har ej användt den en endaste gång sen dess.

Jag har en 80GB video och är jävligt nöjd med den.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Håller med 525 is the shit. CDväxlaren blir helt överflödig när du skaffar ipod.
Satsa på en av de mindre HDD modellerna typ 30GB video om du nu inte har så mycket musik.
Ska du dessutom visa video så behöver du bra mycket mer utrymme än de max 8GB som ipod mini finns i.
Om din E39a har tvmodul så funkar icelink video. Om inte så behöver du en tvmodul eller ersättning därför.
Det finns dyrare versioner av icelink som klarar att behålla cdväxlaren, men de är oförsvarbart dyra och somsagt, man vill inte pilla med cdskivor när man väl har en icelink och ipod.

/Andy
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Hmm.. Ja, jag ser vad ni menar, men X5an vill jag verkligen ha växlaren kvar.. Ingen som gjort en switch mellan CD växlare / IPOD?

Jag bor i Norge, så jag räknar med att det är samma pris på ICE>LINK i sverige som i Norge?

Ja, jag har TV modul i bägge bilarna..

OK, då tror jasg det blir vanlig IPOD, med Video. Ice link till E39, Kanske Ice Link till X5 an om jag klarar att göra en switch.

Mvh
Hosse
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Det finns ju en dyrare icelink som klarar att behålla orginalcdväxlaren i funktion, men somsagt, var den är DYRARE.

Prova att montera icelink i E39an och se sedan om du fortfarande vill behålla cdväxlaren i X5an.....

/Andy
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Beolink: OK, men är det Dension som säljer den oxå?

Mvh
Hosse
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Yes, det är det.
Det är de nyare Media Gateway modellerna.

/Andy
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Beolink;
Min födelsedag idag och frugan gav mig en svart IPOD 80GB:-) Kunde inte bli bättre!

Jag ser denna saken hos Dension; Länk
Denna tillsammans med en "Dension ice>Link Plus Video" i X5an borde ge mig CD växlare och Ipod om varandra?
Jag börjar iallafall med att beställa en Plus Video nu.

En annan sak. Nu har jag monterat en TV i taken på bilen med en DVD spelar i. Jag har ju också en skärm framme för TV och Navi (16:9). Nu ville jag plocka ut signalen från DVD spelaren och in i navin framme och omvänt, på ett billigt vis. Dvs, se DVD på instrumentpanelen samt se IPOD video i taket bak. Enkelt va?:-)

Mvh
Hosse
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Den ger dig ej möjlighet att ha cdväxlaren inkopplad samtidigt, dock kan du välja ljudsignal med den, men ej välja att styra cdväxlaren istället för icelinken.

Jag vet inte exakt vad du vill göra med video, men säg till om du vill ha pinbeläggningen för videoinsignal och utsignal i navanläggningen. Alternativt sök i svar här på forumet, tror jag skrivit ett antal svar på denna fråga.

/Andy
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Dension Gateway 500 kanske passar? Verkar suverän.
Passar tyvärr inte till min bil men gör väl det till X5'an.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Tror inte att 500 passar till X5an heller, men det finns lite tvetydig info om det.

Radioenheterna är ju desamma i E39 & X5.

/Andy
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Beolink; Super, Jag tar gärna mot lokaliseringen och pinnarna för AUX in och ut på X5man med Navi Proff utan DSP om du orkar!

På förhand tack!

Mvh
Hosse
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

1 Line OUT Left 7 Line OUT Right
2 CD CHG GND 8 CD CHG Audio Left In
3 Line OUT GND 9 CD CHG Audio Right In
4 VCR Audio Right In 10 Nav/TV Audio Right In
5 VCR Audio Left In 11 Nav/TV Audio Left In
6 VCR Audio GND 12 Nav/TV Audio In GND

respektive

1 Tape Left + 7 Tape Right +
2 Tape Left - 8 Tape Right -
3 AUX Input Left 9 NAV BUS
4 AUX Input Right 10 AUX Input GND
5 NAV/TV Audio + 11 NAV/TV Audio -
6 Phone Audio In + 12 Phone Audio In -

/Andy
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Oj! Missade detta inlägg! Tuuuusen tack!!

Mvh
Hosse
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Lugnt,

Lycka Till!!!

/Andy
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Hjälp
Nu vet jag inte vad jag ska beställa och måste beställa nu innan jag drar på semester. Vill ha IPODen monterad i handskfacket.

1.Så allt av hållare och ledningar följer med för att montera IPODen i handskfacket framme?

2.Behöver jag köpa till någraledningar?

3.Dom andra sakerna som är som tillbehör här Länk behöver jag alltså inte eller måste jag välja en av dom bara?
- Denison kabel IPOD 3/4/5 gen + Foto/video
- Denison kabel IPOD 3/4/5 gen + Foto/video
- Hållare (innbygd sladd); iPOD 3/4/5 gen + Photo & Video
- Dockkabel for alle IPODs med dock anslutning..
- Docka med släde..(+188 kr)

(Jag har växlare bak nu, stora navin och INTE DSP. Har den största IPODen med 80 gb hdd och video.)

Många frågor, men är färsk på detta..

Mvh
Hosse
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
1. Varför montera den i handskfacket? Allting styrs via navskärmen. Dessutom måste kablaget isåfall dras hela vägen från bagaget och fram i kupen, men det går att köpa förlängningskabel och göra det.

2. Om du vill ha den i handskfacket så måste du köpa en förlängningskabel, annars skall allt vara plugnplay

3. Du kan välja antingen sladdanslutning eller hållare. Men inget av extra tillbehören behövs till din ipod.

/Andy
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Hjälp! Den verkar inte passa i min bil den jag fick.. Det står alla X5, men på växlaren bak är det en helt annan kontakt än den som följer med ice-linken.. Sitter denna nån annan stans?

Mvh
Hosse
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Sorry! Fick det till. Den skulle in på Tunern. Taskigt med vägledning från produsenten...

Hur får jag sett IPOD videofilmer på skärmen? Såg at det va en kul RCA ledning som jag inte kopplade till. Vart ska denna in och behöver jag några fler ledningar då?

Mvh
Hosse
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Du måste se till att ta ut en videoingång från din TV-tuner. Se tidigare inlägga som jag skrivit om detta.

/Andy
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
OK genom kopplingsschemat ditt?
Men jag har ju bara en video kabel där? Hur får jag ut filmljudet då? Ett annat problem är att jag tappat ljudet på min tv nu efter att ha monterat dension. âr det vanligt eller ar jag gjort fel? Såg plötsligt idag när jag tryckte på fel knappar att dension sa i displayet mitt "AUX in". Vad är det och har det nåt med Video att göra?

Mycket tacksam för svar då Dension har värdelös beskrivning av detta..

Funkar kanon annars! saknar inte växlaren en sekund!!

Mvh
Hosse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.